Innspillingen av Tre nøtter til Askepott: – Hestene måtte kjøres opp i fjellet hver eneste dag
Julen 2021 var det premiere på den norske versjonen av «Tre nøtter til Askepott», en film som har skapt mye engasjement i hestemiljøet. Astrid Smeplass og Cengiz Al spiller hovedrollene i filmen, sammen med sine firbente partnere.
Denne saken ble publisert på Hest.no i fjor, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!
Sofie Polmar er dyreansvarlig i filmen. Selv eier hun en islandshest, og har dobbel bachelor i film. Polmar har jobbet som dyretrener i mange år, og holder kurs i triksetrening og klikkertrening av hund og hest. I tillegg har hun lang bransjearfaring både med og uten dyr i stillingsbeskrivelsen.
– Jeg var opptatt av at vi skulle velge gode representanter for rasene
– Hvordan tenkte dere da dere skulle velge hester til filmen?
– Da jeg kom på prosjektet, satte meg inn i manus og snakket med regi, var det tydelig at de ønsket å lage en norsk versjon av filmen. Da tenkte jeg umiddelbart at siden vi skulle filme i den norske fjellheimen, ville det passe best å la de norske rasene skinne. De er supre hester, som fortjener litt ekstra oppmerksomhet. Fjordingen var jo med i filmen «Frost», men det var riktignok en animasjonsfilm.
– Da vi landet på det, tok jeg kontakt med Norsk Hestesenter og dølahestavdelingen der, samt Norges Fjordhestlag, og spurte om de hadde noen gode tips. Jeg var opptatt av at vi skulle velge gode representanter for rasene. I tillegg la jeg også ut annonser på Facebook og snakket med bekjente i hestemiljøet, for å finne de riktige hestene.
– Hva krevde det av hestene å delta i filmen?
– De måtte blant annet være lette å laste, for det ble mye reising i innspillingsperioden, og hestene måtte kjøres opp i fjellet hver eneste dag. Videre måtte de tåle å ha ferske ryttere på ryggen. Hverken Astrid eller Cengiz hadde ridd før, så det var viktig å finne hester som var kalde i hodet, slik at også de kunne føle seg trygge. I tillegg trengte vi miljøsterke hester vi kunne stolte på at taklet de ulike situasjonene på filmsettet. Det er et stort maskineri, med mye som skjer.
– De måtte hente, stelle og sale på hestene selv
For å forberede hestene på dette, arrangerte Polmar en bootcamp noen uker i forveien, der de jobbet aktivt med å forberede hestene og skuespillerne på noen av scenarioene.
– Det var også viktig for meg at skuespillerne ble trygge på hest på bakken. De måtte hente, stelle og sale på hestene selv under forarbeidet – det var ingen som kom til ferdig påsalet hest.
Skuespillerne måtte lære om utstyret og grunnleggende stell og håndtering. Det gjorde at de ble bedre kjent med hestene sine, og tryggere rundt dem. Bootcampen ble avsluttet med «eksamen», i form av rebusløp til hest. Alle bestod med glans.
– De var godt rustet, og jeg synes hestene presterte veldig bra. Men det er utfordrende å være sammen med mange som ikke er vandt med hest på et filmsett. For eksempel, tenker de ikke over at man ikke bare kan sende en hest ut i dypsnøen i full gallopp, uten å sjekke hvordan underlaget er først.
Mye fokus på sikkerhet
Polmar erfarte at det heller ikke er så lett for ikke-hestefolk å forstå hva som kan skremme en hest. På et filmsett er det mange fagfunksjoner som alle er opptatt av å gjøre sin jobb best og fortest mulig.
– For mange var det uvant å måtte ta hensyn til flere hundre kilo hest. Nå måtte lysavdelingen være veldig nøye, og alt måtte pakkes inn i kabelbeskyttere. Resultatet av at en hest med brodder hadde tråkket gjennom en kabel, eller hengt seg fast i en ledning, og dermed revet med seg stativer med lamper, kunne blitt veldig farlig.
Heldigvis hadde de gode rutiner og samarbeid med alle som måtte være tett på og rundt hestene, samtidig som hestene ble mer vandt til at det alltid skjedde mye rundt dem.
– En stor del av jobben min har vært sikkerheten, og det å sørge for at vi ikke putter skuespillere eller hester i en situasjon de ikke har forutsetninger for å takle. På det meste hadde vi ti eller elleve hester på sett samtidig, og det merker man jo. Det er mye ansvar.
Skuespillerne red flere scener enn planlagt
– Jeg var også opptatt av at hestene skulle ha litt personlighet i filmen, og ikke bare være en rekvisitt i bakgrunnen. Derfor var det veldig gøy at vi fant hester som speilet personligheten til skuespillerne. Alle ekvipasjene ble skikkelige radarpar. De utviklet seg mye sammen, sier Polmar.
Fjordhesten Binjo fungerte som lærehest for alle skuespillerne, da Polmar drev rideundervisning før innspillingen.
– Det var morsomt å se, for han hjalp dem med å utvikle seg. Han ble litt som en maskot, og fikk alltid ekstra kos.
På disse ridetimene, fikk Polmar et inntrykk av hva slags type hest de trengte. Hun forteller at det er høye krav til skuespillerne, som skal ri og få det til å se naturlig ut, samtidig som de i tillegg skal spille en rolle.
– Det var mye som skulle klaffe. Jeg hadde med Cengiz for å prøve Iver før vi valgte ham, og det var første gang Cengiz galopperte i hele sitt liv. Men de to fungerte så bra fra starten av.
I utgangspunktet ville ikke produksjonen at skuespillerne skulle lære galopp, men av sikkerhetsmessige årsaker, mente Polmar det var nødvendig.
– Hestene kan skvette på opptak, og da kan ikke det være første gang skuespillerne opplever galopp. Og det var jo produksjonen enig i, sier Polmar, og fortsetter:
– Alle hadde en enorm progresjon. Egentlig skulle de bare sitte på hestene, skritte, trave litt og gå av og på. Da vi så hvor flinke de var, endte det likevel opp med at de fikk ri en del av scenene vi egentlig tenkte at de ikke skulle ri selv. De rir faktisk selv i store scener med mye fart og dronefilming.
– Vi var rundt i hele Jotunheimen
– Hvor spilte dere inn filmen?
– Vi var rundt i hele Jotunheimen, og hadde base på Bessheim. Så kjørte vi opptil én time, for å spille inn ulike steder. Vi var blant annet på Ridderspranget og Gjendevann. Det var fantastisk natur der, vi fikk ri steder der veldig få har fått lov til å ri opp igjennom. I tillegg ble alt av scener på gården filmet på Maihaugen i Lillehammer.
– Hvordan var det å se den på kino?
– Jeg er nok litt påvirket av å ha dette som yrke, men den har blitt kjempefin. Både alle dyra og skuespillerne gjør en veldig god figur.
Disse hestene var med i filmen:
- Hesten til Askepott «Balder» spilles av Holteblå (Eies av Jan-Tage Rustad Engh og Maren Sætervik Rognskog)
- Hesten til prinsen spilles av Iver (Eies av Matilde Brandt)
- Hesten til stemoren/gårdshesten spilles av Kristian Svart, 2. premiert dølahingst (Eies av Jan-Tage Rustad Engh og Maren Sætervik Rognskog)
- Hesten til Bendik spilles av Binjo (Eies av Eli Ruud Dankel)
- Hesten til Sami spilles av Balder Berger (Eies av Stine Anette Heier)
- Martin Kjønsberg hadde med seg et tospann med fjordhester som kjørte kongeparet. Søljo, 1. premiert hingst (Eies av Runa Smedsmo) og Hallingen, 2. premierte hingst (Eies av Giljar Groven)