- Den nye hengerenvår er trafikkfarlig
Det er godt over to år siden samboerparet startet jakten på en ny hestehenger. De brukte lang tid, for å være sikre på at den nye hengeren kom til å passe deres behov.
- Ettersom vi er mye på tur gjennom hele året, både i skogen og på fjellet, ønsket vi en henger som kunne få med både hestene våre og oppakningen. Da var det greit å ha en henger med oppbevaringsrom i front, der vi kunne få plass til telt, soveposer, aggregat, gjerdeutstyr, stoler, westernsalene og noen bunter med høy, forteller Silje.
Paret har to store hester, en dølahest på 700 kilo og en fjordhest på 550 kilo, derfor var det også nødvendig at hengeren var romslig der hestene skulle stå.
Fant drømmehengeren
Til slutt falt valget på en Thiel Mexx 2 variasjon 5 av flere grunner.
- Nils Anton Mørk på Østfold Bilsenter anbefalte oss denne på det sterkeste, og mente det var rett henger til vårt bruk. Den kunne også leveres litt raskere enn den andre hengeren vi vurderte. De hadde ikke denne modellen på lager, og måtte bestille den fra Tyskland, sier hun.
Det ble lovet at hengeren skulle komme i mai i fjor, men forsinkelser gjorde at de ikke fikk den før i august.
- Da vi så hestehengeren syntes vi den var flott, og gledet oss stort til å ta den i bruk. Vi skreiv under på kjøpekontrakt og overførte 250.000 kroner til selgeren, forteller Silje.

Fikk sleng flere ganger
Det tok imidlertid ikke lang tid før samboerparet forsto at det var noe alvorlig galt med hengeren. I midten av september skulle de ha hestene med på tur til Vassfaret, og fylte i tillegg oppbevaringsrommet med utstyr.
- Vi kom ikke langt før vi kjente at hengeren begynte å gå frem og tilbake i veibanen, og det ble ekstra ille når vi sakket farten på bilen. Da logret hengeren som en hale etter oss, sier Silje.
De kontaktet umiddelbart Mørk, som mente problemet kunne løses med å sette på en krengestabilisator foran på draget.
- På vei hjem hadde vi en skikkelig ekkel opplevelse. Hengeren begynte å slenge så mye i en sving at den presset bilen vår ut i motsatt kjøreretning der det kom både busser og lastebiler imot. Jeg er glad Torstein er en erfaren og trygg sjåfør, det gikk heldigvis bra. Men det var veldig skremmende, sier hun.

Minusvekt på kula
Så fort de kom hjem avtalte de en kontroll på Gjøvik trafikkstasjon, og fikk time i november. De blei enige om at hengeren skulle sjekkes med hestene i, men hestene måtte transporteres til trafikkstasjonen i en annen henger ettersom deres egen var trafikkfarlig når den var lastet med hest.
- Vi fikk noen venner til å stille med deres hester, og hengeren ble kontrollert både med og uten hester på. Når hestene sto på hengeren ble det målt hele 390 kilos minusvekt på kula på bilen vår, i Norge er det ikke lov til å kjøre med minusvekt på kula i det hele tatt, forteller Silje.
Optimalt skal det være 50-75 kilo plussvekt på kula.
- Vår bil, en stor Toyota Landcruiser, er godkjent for 110 kilo plussvekt på kula, sier hun.

Får justert draget
Silje og Torstein tok igjen kontakt med selgeren, som sa han hadde fått beskjed fra leverandøren av understellet om at han måtte flytte draget på hengeren. Braketten måtte opp slik at snuten ble tvunget lengre ned.
- Han kom og utførte denne jobben, selv om vi ikke var enige om at det var en god løsning. Men han sa det var fabrikken som hadde bestemt dette, sier Silje.
I slutten av januar var hengeren til ny kontroll på trafikkstasjonen, men problemet med minusvekt var det samme.
- Vi fikk til og med sjekket om det var bilen vår det var noe galt med, men det var ikke tilfelle, sier hun.

Kontakter advokat
Videre kom Mørk med flere mulige løsninger, blant annet at hestene skulle stå på skrå i hengere, de skulle stå lengre frem eller baklengs.
- Det lot seg ikke gjøre, hengeren var for smal og hestene våre for store. Dessuten hadde vi kjøpt en henger der hestene skulle stå i kjøreretningen, ikke en der vi måtte rygge hestene opp lemmen, sier Silje.
De begynte å bli rimelig lei av forslag til løsninger som ikke fungerte, allerede i november kontaktet paret advokat som kunne hjelpe dem videre i saken. Den videre kontakten med Mørk gikk nå gjennom advokaten.
- Det ble vurdert om Mørk skulle komme og sette draget tilbake i original posisjon, noe som var et krav fra Thiel i Tyskland. Han ville også prøve med vektlodd fremme i hengeren, og mente plutselig at vi hadde blitt informert om at det var en vektproblematikk med denne hengeren før vi kjøpte den. Det stemmer selvfølgelig ikke, sier hun.
Gikk konkurs
Fra Statens Vegvesen får Silje og Torstein beskjed om at hestehengeren er altfor baktung, og at akslingene må flyttes lengre bak for å få vektet den riktig.
- I april kom Mørk og satte draget tilbake i original posisjon, og vekten ble nok en gang kontrollert på trafikkstasjonen. Hengeren var fortsatt ikke i orden, og det endte med at Mørk tok med seg hengeren da han reiste, forteller Silje.
Men nå var tålmodigheten brukt opp. Gjennom advokaten ba de om å få heve kjøpet, noe Mørk motsatte seg.
- Vi skulle egentlig møtes i retten i slutten av juni, men slik gikk det ikke. Nå i slutten av mai fikk jeg plutselig en telefon fra advokaten vår om at Østfold Bilsenter hadde slått seg selv konkurs. Vi fortet oss derfor ned dit og hentet hengeren slik at den ikke skulle bli en del av konkursboet, sier hun.
Kan ikke brukes
Nå sitter de derfor med en henger som ikke er forsvarlig å bruke, og uten muligheter for å få hevet kjøpet.
- Vi prøvde nylig å laste et par islandshester på hengeren, de veier kun 300 kilo hver. Men ikke engang når tre personer sto foran i hengeren klarte vi å få nullvekt på kula. Derfor er det ikke aktuelt å selge den videre som hestehenger av noe slag, sier hun.
Selger Nils Anton Mørk synes det er trist at hengeren ikke fungerer, og har gjort alt han kan for å hjelpe Silje og Torstein.
- Når et produkt jeg selger ikke fungerer som det skal, er det min plikt å bistå. Jeg fikk beskjed av den svenske representanten for produsenten av understellet, Alco, om å justere draget. De hadde et ombyggingssett, men det ville ta altfor lang tid å få tak i det. Derfor fikk vi tegningene, og lagde et tilsvarende sett på vårt verksted, sier Mørk.

Feil vektfordeling
Han var også i dialog med hengerprodusenten Thiel, men kom ingen vei.
- Problemet i dette tilfellet var at jeg som selger ikke var klar over at de hadde tenkt å laste hengeren med så tunge hester. Med stor hest tenkte jeg rundt 500 kilo, mens hestene som ble lastet på trafikkstasjonen veide opp mot 750 kilo. Hadde jeg visst dette, ville jeg bedt dem velge en innredning med mindre lasterom foran slik at hestene kom lengre frem i hengeren, forteller Mørk.
Han påpeker at det er viktig å tenke gjennom hvordan man laster hengeren.
- Den beste løsningen i dette tilfellet hadde nok vært å velge en innredning som var mer justerbar, slik at man kan endre hestenes plassering etter hvor mye last man har i rommet foran og hvor store hester man transporterer. Min opplevelse er at Thiel leverer hengere av kjempegod kvalitet, men i dette tilfellet er det umulig å få plassert hestene riktig.
Bedre erfaringer
Nå som Østfold Bilsenter er konkurs, er det ikke stort mer Mørk kan gjøre.
- Konkursen kom som en bombe for oss, jeg var ikke klar over situasjonen før det smalt. Likevel er jeg villig til å bistå Silje og Torstein i kontakten med Thiel i Tyskland, og har allerede sendt dem all dokumentasjon med jobben vi gjorde på draget, sier Mørk og tipser oss om en annen person har bedre erfaringer med den aktuelle modellen.
I Hamar kjører Bjørn Åge Lehne rundt med en Thiel Mexx-henger tilsvarende den Silje og Torstein kjøpte, men med en annen innredning. Han bruker den til islandshester, og kan ha fire hester på skrå i hengeren. I tillegg har han rom til utstyr foran hvor det blant annet er plass til flere stevneskap.
- Jeg har aldri hatt problemer med minusvekt på kula, og er veldig fornøyd med hengeren. Enten jeg har en eller fire hester på. Men jeg må hele tiden tenke vektfordeling og plassere lasten deretter. Hengeren ligger helt supert på veien, og dette er andre hengeren jeg har av dette merket. Så mine erfaringer med modellen er veldig bra, sier Bjørn Åge Lehne til hest.no.
I kontakt med fabrikken
Silje og Torstein har vært i mailkontakt med hengerprodusenten Thiel i Tyskland, som svarer at de aldri i løpet av de 14 årene de har bygd Mexx-hengerne har vært borti dette problemet. Torstein har derfor tilbudt seg å kjøre nedover til dem med hengeren.
- Thiel ønsker å finne en løsning på problemet, men påpeker samtidig at reklamasjonen Mørk utførte på draget ikke skulle vært gjort. De mente det ville være farlig å kjøre med hengeren etter den justeringen, forteller Torstein.
Paret velger å dele sin historie til skrekk og advarsel for andre.
- Man kan tydeligvis ikke ta for gitt at en splitter ny henger er balansert som den skal, og dermed blir direkte trafikkfarlig å kjøre hest med. Derfor bør man kun kjøpe modeller med innredning man har hørt andre har god erfaring med, avslutter Silje.
Dersom andre har erfaringer med hestehengere med minusvekt på kula, enten nye eller gamle hengere, uansett merke eller modell, vil vi gjerne ha tips om det. Send mail til marie@hest.no.