Hverdagen på videregående
Vi har passert jul, og det er en rekke 10.-klassinger som nå står ovenfor et viktig valg. Hvilken videregående skole skal de velge? Flere litt eldre elever har kanskje innsett at de valgte feil, og ønsker å starte på nytt. Om du vurderer en videregående skole med hest på timeplanen kan det være lurt å få et innblikk i hvordan skolehverdagen faktisk er.
Og husk at uansett hvilken linje du velger i forhold til hest, har du mulighet til å få generell studiekompetanse på tre år og studere videre på universitet eller høgskole.
Cecilie Eriksen (16) og Ingrid Harbo(16), KVS-Lyngdal i Vest-Agder
VG1 Naturbruk, profil hest
Cecilie og Ingrid ønsket seg en litt annerledes skolehverdag. De synes det er utrolig kjedelig å sitte på skolebenken fra du kommer til du går fra skolen.
- Det var det godt å vite at det fantes andre alternativer å velge mellom på videregående trinn. Grunnen til at vi valgte KVS-Lyngdal var fordi ryktene var så gode. Det ble blant annet sagt at de hadde gode fasiliteter for å drive med hest – deriblant ridehall, ovalbane, gode turmuligheter og ny stor stall, forteller de.

Ettersom de «bare» går førsteåret nå, og har hest som profil, varierer det en del fra uke til uke hvordan en vanlig skoledag ser ut.
- Vi skal også innom mye av det som har med natur- og jordbruk å gjøre. Derfor gleder vi oss til neste skoleår da vi går i andreklasse fordi vi blir en ren hesteklasse, og har hestefaget som hovedprofil, sier de.
Men som regel er tirsdagene fulle hestedager.
- Det innebærer at i de fire første timene deles klassen i to, den første delen har ridetime mens den andre har stallarbeid og motsatt etterpå. Resten av de fire siste timene av skoledagen har vi teori om for eksempel sykdomslære, rundvoltearbeid, vedlikehold av lær og liknende. Den følelsen å stå opp om morgenen og faktisk glede seg til skoledagen var noe ganske annet enn det vi var vandt med!

Da Cecilie og Ingrid kom til KVS-Lyngdal i høst fikk de raskt et positivt inntrykk.
- Det som overrasket oss mest med skolen var nivået til skolehestene. Det er et bredt utvalg av både kjøre-, sprang-, feltritt- og dressurhester. Til sammen har vi åtte skolehester til disposisjon, og rasene er alt fra fjording, oldenburger, sportsponni til dansk varmblods ridehest. Men det var ikke bare det som overrasket oss. Miljøet både på skolen og i stallen var mye bedre enn forventa! Her kan man være seg selv uten at andre klandrer deg for den du er, forteller de.
Selv om de går på en yrkesrettet linje, er det ingen av dem som har umiddelbare planer om å gå ut i lære etter andreåret.
- Foreløpig er planen for oss begge å få en generell studiekompetanse, for så å ta en videre utdannelse. Det blir ikke ut i lære med det første, men hvem vet når den konklusjonen snur?!
Besøk bloggene til Cecilie (Galdur) og Ingrid (vixiogingrid)
Sandra Rendall Berg (16), Val videregående skole i Nord-Trøndelag
VG1 Naturbruk
Sandra valgte å begynne på Val fordi skolen har et godt tilbud for dem som ønsker å lære mer om ridning. Hun har med seg hesten sin Benji på skolen, og er veldig fornøyd med treningsforholdene.
- Man utvikler seg kjempefort her, og ridelæreren vår Lise Taraldsen er flink til å lære bort. Samtidig har vi Mattias Nilsson som teorilærer og kjørelærer. Han er jätteduktig! Sier hun.

Men skoledagen til Sandra består ikke bare av hesteundervisning.
- En typisk skolehverdag for meg når vi har hest på timeplanen, er at vi først har tre timer med NA (naturbasert aktivitet) der vi drar ut på for eksempel tur, leirdueskyting eller kanotur. Deretter har vi tre timer med stalldrift pluss ridning. Ellers har vi enten heldag med teori, det vil si fag som engelsk, naturfag, norsk og matte eller halv dag med teori eller tømmekjøring med Mattias og videre tre timer med fag, forteller Sandra.

Val videregående skole er en kristen friskole, som eies av Norsk Luthersk Misjonssamband. Det vil si at skolen i tillegg til å ha et godt utdanningstilbud, ønsker å fremme kristne verdier.
- Dette er ingen "hallelujaskole». Man trenger ikke være kristen for å gå her! Det som er det positive, er at alle blir venner, uansett hvilken religion man har, sier Sandra.
Hva hun skal gjøre etter at hun er ferdig på Val, er ikke Sandra helt sikker på.
- Jeg tenker å enten studere som veterinær, eller gå ut i lære etter tredjeåret. Videre kunne jeg tenke meg å utdanne meg som berider, ridelærer eller unghestutdanning, eller kanskje alle sammen?
Solveig Synnes Ask (21), Stend Videregående skole i Bergen
VG2 Heste- og hovslagerfag, toppidrett dressur
Da Solveig skulle begynne på skole igjen for å få studiekompetanse, orket hun ikke å begynne som privatist eller på voksenopplæring.
- Jeg søkte på Stend som 16-åring, men valgte annerledes da. Men hest har alltid vært en stor del av livet mitt, og lysten til å begynne på hestelinje var der ennå! Så søknader ble sendt inn og i fjor begynte jeg på hestelinjen på Stend, sier hun.
Solveig har ikke egen hest, men har funnet den perfekte hesten å ha på fôr. Den har hun oppstallet på skolen.
- Niklas er en dansk varmblods vallak på 16 år som er en skikkelig potet. Han kan brukes til alt. Jeg er så heldig at skolen har utvidet og bygd ny stall, så etter en stund i eldre boks flyttet vi i vinter inn i en splitter ny inne/uteboks. Niklas er storfornøyd som kan se ut, og jeg er storfornøyd fordi jeg kan stå inne, og ikke ute i regnet og møkke, forteller hun.

Mye av undervisningen preges av hest, ettersom VG2 er det store hesteåret.
- En typisk stalldag begynner med stallarbeid. Vi møkker for skolehestene, og setter ut de som ikke skal brukes. Deretter går de forskjellige gruppene hvert sitt, i min klasse med 24 elever er vi delt opp i tre partier. Noen rir, da enten sprang eller dressur, og noen har kjøring. Vi har også et fag som heter stalldrift, der vi lærer hvordan det er å drifte en stall. Det siste store er at vi har bygd splitter nye paddocker, så nå har vi paddocker til alle de 45 hestene som står oppstallet på Stend. Ellers har jeg ridetimer en gang i uken, og annenhver uke to ridetimer for Siri Brodal. En helg i måneden kommer dressurrytter Jonas Elvebakk og har helgetrening med oss på toppidrett og for andre som ønsker å ri for han, forteller Solveig.
Det som har overrasket henne mest med skolen, var hvor enkelt det er for henne som 20-åring å begynne på videregående igjen.
- Å begynne på hestelinje der alle har en felles interesse gjør skoledagen utrolig kjekk. Vi har et utrolig bra miljø og lærene våre er supre. Toppen av kransekaken var når jeg kom inn på toppidrett dressur i år. Må si jeg ble veldig glad når jeg fikk vite at jeg skulle begynne å ri for Jonas Elvebakk, noe jeg ikke viste før etter at skoleåret hadde startet, sier hun.

Solveig sitt mål med å gå på Stend er å få studiekompetanse. Etter dette skoleåret har hun ett år igjen før hun er ferdig.
- Etter det har jeg store planer om å reise til Norsk Hestesenter på Starum og ta ridelærerutdannelsen. Jeg elsker å undervise, og håper jeg kan klare å gjøre en karriere av det. Ellers har jeg veldig lyst ut i det store utland for å lære mer og bli flinkere innen dressur, avslutter hun.

Frida Nybråten (17 år), Valle videregående skole i Oppland
VG2 Heste- og Hovslagerlinja
Da Frida skulle velge videregående skole, var hun veldig skolelei. Derfor valgte hun en linje hvor hun kunne drive med noe hun var interessert i.
- Det er veldig greit å få fagbrev i noe man har som hobby, og som man etterhvert ønsker å jobbe med. Første året hadde vi imidlertid lite hesteundervisning, men man kan velge hest som fag i valgmodul. Da er på Norsk Hestesenter på Starum i to femdagersperioder. Jeg synes for øvrig lærerne her er litt lite oppdatert på det nye innen hestehold, sier Frida.

Skolehverdagen på Val er nokså variert.
- Vi har noen hele dager med kun engelsk, norsk, samfunnsfag. Videre har vi to hele dager i uka med hestefag, og annenhver tirsdag er vi på Starum. Annenhver fredag har vi utplassering hvor de fleste er utplassert på en stall hvor de driver med den daglige jobben. Her kan man velge det man selv liker å drive med, forteller hun.
Hva Frida skal gjøre etter dette skoleåret, er hun foreløpig ikke helt sikker på.
- Ønsket er å få lærlingplass hos Eva Jensen som har Hestdalen, hvis det går etter planen skal jeg være lærling der i to år. Videre har jeg et ønske om å utdanne meg som equiterapeut, barfottrimmer og instruktør i Sentrert Ridning. Men jeg får se hva kommer opp, avslutter Frida.

Marita Kristine Wik (18), Storsteigen Videregående Skole i Alvdal
VG3 Påbygging
Det er ikke lenge før Marita Kristine er ferdig med videregående. Hun tar nå påbygging, som er et rent teoretisk år for å få studiekompetanse. Men hun kan se tilbake til to nyttige år med mye hesteundervisning.
- Jeg valgte studieretningen fordi jeg driver med hest, og ville videreutvikle meg innenfor dette. Skolen valgte jeg fordi det er den eneste i Hedmark som har en ren hestelinje, og fordi jeg har hørt mye positivt om den, forteller hun.
Spesielt i fjor var det mye hest på timeplanen.

- En typisk skoledag for oss var å møte på skolen til 08.30, og starte dagen med for eksempel fire skoletimer med ridning eller kjøring. Videre gikk vi til matpause i 30 minutter og møtte til timer igjen 12.25. Av og til var det teoretiske fag innenfor hest og stalldrift, mens andre dager hadde vi ridning eller kjøring hele dagen. En dag i uken hadde vi "fellesfag" som norsk, engelsk, gym og så videre sammen med agronomlinjen. Denne dagen var det ikke noe hest inne i bildet, forteller Marita Kristine.
Første året hadde hun med sin egen hest, andre året hadde hun hest på helfôr. Skolen har også flere hester, Marita synes det er bra at de har bevart de norske hesterasene.
- De har flere fjordinger på skolen, en døl, en oldenburger, en haflinger og en blandingshest. En ettermiddag i uka hadde vi tilgang til å trene på det vi ville med skolehestene, sier hun.
Snart er studiekompetansen i boks, men Marita Kristine er usikker på om hun skal satse på hest eller noe helt annet.
- Planen min hele veien har vært å reise videre vil Aalborg Sportshøjskole i Danmark for å ta trenerutdanningen, eller til Flyinge i Sverige for å ta berider eller unghestutdanningen der. Utover høsten i 2012 har jeg tenkt mer og mer på sykepleierutdanningen her i Norge, så det blir spennende å se hva jeg velger!
Vi har snakket med elever på ytterligere fem skoler, hvordan de opplever sin skoledag kan du lese i nær fremtid her på hest.no.
Det finnes en rekke videregående skoler i Norge som tilbyr hestefag. Du finner oversikt over mange av dem i denne oversikten i vårt bransjeregister.