Slik får du de beste høstbildene
Det er september, og sommeren er offisielt over. Høsten bringer med seg kaldere vær, som gjerne er varierende. Det er ikke alltid like gøy å holde på med hest når høststormen uler rundt ørene på deg, men da er det ekstra gøy å sitte inne med en god kopp kakao og se gjennom bildene som har blitt tatt enten samme dag eller litt tidligere.
Med kaldere vær kommer også de utrolig flotte fargene i naturen frem, som virkelig setter liv til bildene. Her kommer noen tips som du kan ta med deg i baklomma når du er på vei ut med kamera eller telefon for å knipse de flotte høstminnene.

1. Sol + høstfarger = perfect match
Ser du sola glimte frem? Da er det bare å kaste seg rundt med kamera. Ingenting er som sterke høstfarger som skinner om kapp med sola. Ofte er det ikke anbefalt å ta bilder i sterkt sollys, dette fordi det skaper veldig sterke og skarpe skygger. Men når høstfargene kommer frem, er de aller vakrest når sola står på.
Ofte er også kombinasjonen av trær i gylne farger også veldig fint mot en klar blå himmel, derfor er det lurt å komme seg litt ned på bakkenivå og skyte bildene oppover. På den måten får man med alle de sterke fargene, og kontrasten mellom himmel og trær.

2. Allslags vær fungerer
Tenk kreativt om været ikke er helt på din side når du skal ut med kamera. Om det så ikke er det beste været til å ta portrettbilder i akkurat når det høljregner som mest, så kan man for eksempel bruke vanndammene som kommer i etterkant for å skape speilbilder. Om det blåser litt, så kan man også få noen kule og stemningsfulle bilder. Man får kanskje ikke akkurat det man hadde tenkt den dagen, men bruk det til din fordel og skap noe kult.
Det er også mest anbefalt å ta bilder i overskyet vær for å slippe de aller skarpeste skyggene i ansiktet både på hest og rytter. Skyene fungerer nemlig som en kjempestor soft box, skyene reduserer altså lysstyrken og fordeler lyset slik at det kommer et jevnt lys som sprer seg utover.

3. Plasser deg riktig
Når man skal ta bilder av hester (og mennesker) så er noe av det viktigste plasseringen til fotografen. Tar man bilder av en hest i fart, enten den er løs på jordet eller det er under en rideøkt, så har plasseringen veldig mye å si for kvaliteten på sluttproduktet. Bilder rett forfra eller bakfra kan føre til at alt ser litt klumpete ut, tar man heller bildene mer på skrå ser det mer naturlig ut.
Om man tar bilder av løse hester er det også en idé å følge med på bevegelsesmønsteret til hesten, og gjerne være et seg før den. Er det noe som er skummelt rundt området du skal ta bilder av, eller som hesten kikker litt ekstra på? Du vil gjerne stå i det området hesten vier sin oppmerksomhet. På den måten er det lettere å fange hesten med toppede ører og et våkent blikk. Ha også med deg en hjelper, som kan rettlede hesten i den retningen man ønsker at den skal gå. Å løpe etter en hest i fri dressur mens man skal ta bilder er gjerne vanskeligere enn man skulle trodd.

4. Komposisjon
Komposisjon er noe vi skal komme tilbake til i en senere artikkel. Men når du går ut for å ta høstbildene dine er det noen ting som er greit å ha i bakhodet allerede nå.
Tenk på om du vil ha bildene dine på høykant eller liggende. Slik som dagens kameraer er utformet er det enklest å ta bilder liggende, men husk alltid å ta noen bilder også på høykant. Dette kan skape en helt annen stemning i bildet, og kan kanskje klippe bort unødvendig støy i bakgrunnen.
Hold det enkelt. Det er ikke om og gjøre å ha med mest mulig i bakgrunn eller i forgrunn. Gå nærme, og klipp bort alt som ikke har noe med motivet og gjøre. Rene linjer og enkle motiv skaper bilder som er mer behagelige å se på, fordi det ikke gir øyet og hjernen for mye å fokusere på.
Rule of thirds. Dette deler bildet i tre deler, både horisontalt og vertikalt. Når man ser på et bilde er det mest behagelig å se på noe som er plassert litt til siden for midten av bildet, innenfor området der linjene i tredelingsregelen møtes. Eksempel på dette kan du se under. Dette er en av de mest brukte reglene innenfor komposisjon. Ser du inn i en kameralinse er det ofte bildet er delt inn i tre deler her også, for å gi fotografen retningslinjer på hvor det er best å plassere motivet. Vi har også flere eksempler på komposisjonsregler, slik som det gylne snitt og fibonaccispiralen, men de kommer vi tilbake til ved en senere anledning.

5. Etterbehandling
Så var bildene tatt og ferdig opplastet på datamaskinen. Ta deg litt tid til å se gjennom bildene, hvilke var best? De du falt mest for bør gjerne få seg en runde med etterbehandling for å se best mulig ut. Har du noen gang opplevd at ting ser helt fantastisk ut i virkeligheten, men når det kommer på kamera så der det litt mer grått ut? Dette er fordi kameraet ofte legger på et gråfilter når man tar bildet, så det bildet du ser på skjermen har altså et lag med grått over seg.
Tar man bildet inn i et redigeringsprogram så kan man raskt endre dette ved å dra litt i kontrastene. Da får du frem de flotte fargene igjen ved å trekke inn litt høylys og litt skygger. Det man også lett kan fikse i et etterbehandlingsprogram er beskjæring av bildet. Der kan man fjerne uønskede ting fra kantene på bildet, slik at man fokuserer med på det som er viktig i bildet. Man kan også justere litt på både lysstyrke og hvitbalansen i bildet ved bare noen få klikk. Enkle grep kan gjøre et flott bilde til et fantastisk bilde.
