Verdensberømte bryggerihester
Det er en sen ettermiddag i storbyen, St. Louis, hovedstaden i Missouri. Rushtrafikken står tett, det er varmt, lummert. Jeg er på leting etter et ølbryggeri, “en enorm mursteinsfabrikk du ikke kan unngå å se,” sa stallmester James Poole. Men det kan jeg. Unngå å se den, altså.
Så jeg kommer for sent. Bryggeriet stenger dørene og hadde det ikke vært for stallsjefen selv hadde jeg ikke fått sett en eneste Budweiser Clydesdale på min tur gjennom Missouri. Men det får jeg, heldigvis.
- Jake er en av de største Clydesdalene vi har for tiden, forklarer Poole mens han viser meg rundt i stallen som ligger i selve bryggeribygningen.
Han stopper foran en boks og jeg kikker opp på en enorm hest. Jake er to meter i mankehøyde og veier godt over ett tonn. Han deler stall med opptil 16 andre Clydesdalehester. Nå er stallen halvtom. Åtte av dem er på jobb i California. Majestetiske og kraftfulle trekker et åttespann med de gjenkjennelige Budweiser Clydesdalehestene den store, røde ølvognen på arrangementer i hele USA. Det har de gjort i over 75 år.
Reisevante stjerner
Reise gjør de mye, Budweiser Clydesdalene. Helt siden de gjorde sin aller første opptreden i 1933 har de hatt oppvisninger på ulike tilstelninger over hele landet. Fire team på åtte hester reiser rundt i USAs store og små byer.
- Vi reiser til ulike messer, rodeoer, konkurranser, parader osv. Du ville kanskje ikke trodd det, men mange av arrangementene er i småby-Amerika. Det kan være en søvnig, liten by med få innbyggere, men når Budweiser Clydesdalene kommer trampende ned hovedgaten, fylles gatene opp til randen av folk fra fjern og nær, forteller Poole. Han mener hestene trives godt på landeveien.
- De kan nesten ikke vente med å komme inn i hestebilene. Der har de det behagelig og hver trailer kjører med luftdempere så de får en behagelig tur, forklarer han.
Det må kanskje til for de hårfagre stjernene som har opptil 300 reisedager i året?
- Hestene reiser med hodene mot hverandre så de kan kommunisere underveis. Store vifter er plassert over hodene deres og det er minst to kameraer i hver trailer så føreren kan følge med på hvordan hestene har det. De kjører maks. 80 mil om dagen, men som regel blir det rundt 55 til 65 mil. De reiser 1-2 dager i uken og tilbringer ellers tiden i mange av USAs småbyer, på gjestfrie staller som kan huse dem underveis, forklarer Poole.
Hverdagslig hverdagsliv
En helt vanlig dag for Budweiser Clydesdalene og de syv ansatte som reiser sammen med dem begynner klokken seks om morgenen. Hestene får mat, settes ut i havnehager, stallene rengjøres og hestene får komme inn og spise mat. Hvis de skal til et show blir hver hest stelt og vasket grundig.
- Forberedelse til et show tar ca. tre timer. Hestene skal vaskes, tørkes, få man og hale flettet, utstyr skal klargjøres og pakkes og alt skal lastes på bilene, forteller Poole.
For hvert team kreves det tre semitrailere. Én trailer huser fire hester og de portable stallene, den andre traileren huser seks hester og den siste traileren huser vognen og seletøyet.
- Selv om det bare er åtte hester som brukes av gangen reiser hver team alltid med to ekstra hester i tilfelle haltheter eller andre uforutsette ting, forklarer Poole.
Når de tre semitrailerne kjører nedover USAs landeveier skaper de ofte voldsom interesse.
- Budweiserhestene har lenge vært et viktig symbol for ølbryggeriet, men de er også mye mer enn det. De er blitt kjendiser. Uansett hvem man spør har folk sett det karakteristiske åttespannet i en parade, som pauseinnslag under en rodeo eller på en stor fotballkonkurranse. De har nesten fått litt heltestatus, forteller Poole.
Født til jobben
Heltestatus var det lite av for over 300 år siden da rasen først og fremst ble avlet frem for gårdsarbeid i Clydesdale-regionen i Skottland. Den kraftfulle rasen er bygget for å jobbe hardt og er i stand til å dra over ett tonn i en fart på åtte kilometer i timen. De er lett gjenkjennelige med deres store mengder hovskjegg, men også for sin villighet og milde temperament. Et godt temperament er avgjørende for å kunne bli en Budweiser Clydesdale.
- Vi har gjennom mange år drevet et intensivt avlsprogram som gjør at vi i hovedgrad produserer hester som sklir rett inn i rollen som en Budweiser Clydesdale, forklarer Poole.
- Vi vet som regel før vi sender hestene avgårde til trening om de vil egne seg som Budweiser-hester eller ikke. Om de viser en anelse nervøsitet og usikkerhet før fylte to år, settes de ikke i trening. Da bytter vi de heller bort hos en av de andre oppdretterne i landet eller selger dem. Vi har aldri problemer med å selge hest. De fleste oppdretterne vet at vi har svært gode blodslinjer.
- Det samme gjør vi om vi får gode hester som ikke har den rette fargen. En Budweiser Clydesdale skal være brun med hvitt bles og fire, hvite sokker. Selv om en hest har alt annet og ikke fargene, får den ikke komme med på et team, forklarer Poole.
Kriteriene for å komme gjennom det utfordrende treningsprogrammet er også knalltøft og begynner allerede når hestene er to år gamle. På de to avlsgårdene i St Louis, Missouri og Ft. Collins, Colorado har Budweiser, eller Anheuser-Bush, som bryggeriet egentlig heter, rundt 250 Clydesdalehester i sin besittelse. Av disse er ca. halvparten hingster og omtrent 70% av disse kasteres og brukes som kjørehester.
- Vi bruker kun vallaker foran vognene. Temperamentet deres er stødigere enn hopper og de er generelt veldig milde og villige, forteller Poole.
Tøffe kriterier
To år etter fødselen begynner treningen, en intensiv skole som skal klargjøre dem for å bli en Budweiser Clydesdale. De blir mye håndtert, innkjørt og komfortabel med uforutsette og skumle ting. Når de er fire år gamle begynner de å gå i ett av spannene. En ung hest kobles sammen med en eldre, erfaren hest. Dette, har Poole erfart, er den raskeste måten å lære opp en ung hest på.
- Da lærer den av den mer erfarne hesten om hvordan den skal takle utfordringer og uforutsette situasjoner. En eldre hest er den beste læremesteren en unghest kan få og lærer den mye mer enn vi noensinne kan, sier han.
Det er ikke bare hestene som trenes opp for å være en del av Budweiser Clydesdale-teamet. Også menneskene rundt går gjennom en lang treningsprosess.
- Det er få som får lov til å kjøre de store spannene og det er som regel folk som kommer fra en bakgrunn med lang erfaring innen trekkhest og kjøring. De starter som regel med å kjøre hester i en liten parade i en småby og avanserer så til de større arrangementene etter hvert, forklarer Poole.
Og hvis du har sett en dalmatiner som sitter pent og venter i midten av de to grønnkledde kuskene, har du ikke sett syner. Dette er den offisielle maskoten til Budweiser Clydesdalene. Den prikkete hunden er med på hver eneste opptreden som en venn og kompanjong til både hestene og kusken.
- Vi reiser ikke noe sted uten en av våre dalmatinere. Det betyr ulykke, avslutter Poole.
Budwesier Clydesdalene er også blitt verdenskjente gjennom de mange reklamefilmene som er laget i forbindelse med SuperBowl i USA. De fleste av dem finner du på Youtube. Her kan du se en av dem:
Vil du se flere Budweiser-reklamer har Ragnhild samlet mange i sin blogg: En herlig serie med heste-reklamer. Der ligger det også en film om hvordan de trener hestene til disse reklamene.