Den amerikanske drømmen
PAULS VALLEY, OKLAHOMA: Det er en av disse søvnige, amerikanske småbyene, hvor du lurer på hvor alle innbyggerne har tatt veien. Men på tross av sitt falmede postkontor og den gamle baren hvor omtrent hele byens befolkning møtes fredag ettermiddag, skjuler den lille byen faktisk en stor, internasjonal hemmelighet. Her finner du nemlig et av USAs mest kjente eksport- og importfirmaer for hest, Nedpoint.
Dårlig service ga høye ambisjoner
Det er lett å få øye på Nedpoint hvis du kommer sørfra, opp I-35 mot Oklahoma City. Det store, svarte skiltet med hvite bokstaver og den gjenkjennelige logoen i oransje står bare et steinkast fra den trafikkerte motorveien. Under skiltet står det ofte en hesteflokk og nyter den lille flekken av skygge. Det trengs, for i sentrale Oklahoma var det i sommeren for to år siden 64 sammenhengende dager med over 40 varmegrader.
Foruten varmerekord er Oklahoma også en av de mest hesterike statene i USA, og dette var grunnen til at nederlandske Irmgard Geul grunnla Nedpoint akkurat her. Året var 1993, og Geul hadde importert flere hester fra Texas til hjemlandet. Men resultatet av hestetransporteringen var så som så.
- Aller først var det veldig vanskelig å finne en karantenestall og ingen ville gi meg en konkret pris. Til slutt fant jeg et selskap i Texas, og jeg fikk han som solgte hestene til å sende de dit. Syv uker senere kom de til Amsterdam, og jeg kjente dem ikke igjen lenger, de var i så elendig form. Høvene hadde ikke blitt trimmet på lenge, grimene deres var forsvunnet og pelsen var lang og ustelt. Det var da jeg bestemte meg for at dette kunne jeg gjøre bedre. Mye bedre, forteller Geul.
Kundeservice viktig
Året etter kjøpte hun ranchen i Pauls Valley sammen med en samarbeidspartner og begynte prosessen med å få stedet godkjent som et karantenested. I løpet av de neste årene utviklet Geul stedet ytterligere og stadfestet seg som en av de fremste import- og eksportselskapene for hest i landet. For to år siden overlot hun stafettpinnen til Katie Forest, som har fortsatt med å beholde Nedpoints gode navn og rykte.
Denne formiddagen sitter Forest på kontoret på den store ranchen, et kjølig avbrekk fra den hete sommeren utenfor. Det er her det meste av arbeidet foregår. Papirarbeidet for å transportere hester ut av landet og inn i et annet er langt fra enkelt, likevel går de fleste sakene Forest tar seg av effektivt unna.
- Det er lite import akkurat nå, men eksporten til land i Europa har eksplodert, innrømmer Forest. Hun tror dagens hestemarked i USA, som utvilsomt er kjøpers marked, er mye av grunnen.
- Vi eksporterer mange hester med gode avstamninger, som kjøpes for å bli konkurransehester i Europa, men noen ganger er det også bare pene hester som folk har forelsket seg i over Internett, røper hun.
Behandles likt
Enten man har vært i USA selv og forelsket seg i en helt spesiell firbeint, eller man har studert avstamning og kommet frem til den perfekte matchen mellom blodslinjer fra far og mor, så er transportprosessen lik for alle hester, ifølge Forest. Hun forteller at Nedpoint eksporterer alt fra hester verdt femtusen kroner til hester verdt nærmere én million norske kroner. Hun understreker at alle får den samme oppfølgingen uansett prisnivå, og at alle hestene behandles likt.
- Fra hesten ankommer oss her i Oklahoma må den stå i karantene i 30 dager før den kan transporteres videre til flyplassen og lande i Europa. Vår hovedflyplass er Amsterdam og de fleste hestene flyr dit, forklarer hun, selv om de også har flydd hester både til India, Saudi-Arabia og Kuwait.
Dyr drøm
Men den amerikanske hestedrømmen koster. Noen ganger betydelig mer enn man først regner med, for importprosessen har mange ulike utgiftsposter.
Nedpoint har forsøkt å samle de fleste og Forest anslår at det koster rundt 5000 dollar (ca. 30 000 norske kroner) for å frakte en hest fra USA til Amsterdam. Dette inkluderer transport fra Nedpoint til flyplassen, daglig stell under karantenen, testing og forberedelse av helsesertifikater og andre dokumenter, hovtrimming ved behov og ellers alle reise- og flykostnader frem til ankomstflyplassen. Forest påpeker at prisen ikke inkluderer helse- eller ulykkesforsikring av hesten, importkostnader og tollavgifter, frakt fra der hesten står i USA til Nedpoint eller frakt fra ankomstflyplassen til hestens endelige destinasjon, men at de også kan være behjelpelige med å arrangere frakt fra dør til dør. Hun mener det er veldig viktig at man som importør er klar over alle disse utgiftene på forhånd, slik at man ikke blir sittende med store, utforutsette utgifter.
Fra Amsterdam er det likevel et lite stykke til hesten kan sette hovavtrykk på norsk jord. Før det skjer må tollen betales (også såkalt kjøttavgift), og den ligger på 5000 kr. pluss mva. per hest. I tillegg blir det beregnet 25 prosent merverdiavgift på innkjøpsprisen.
Både hester og zebraer
Det tikker stadig inn meldinger på Iphonen som ligger på kontorpulten fremfor Forest. Det rosa beskyttelsesdekselet ser velbrukt ut. Hun svarer blidt: ”Nedpoint, this is Katie” når det ringer og det er sjeldent nei i hennes munn.
Forest fikser det meste, hvis det handler om transport av hest. Og hun frakter de fleste, skal vi tro fortellingene om både zorses og zonkeys og en forespørsel om hvor mye det ville koste å sende en minigris til Europa.
- Det ble nok litt for dyrt for dem når de innså at de måtte shippe grisen i en helt egen container, som vanligvis rommer tre hester, forteller hun smilende.
Innenfor de ulike westerngrenene har Nedpoint lenge vært et av de mest foretrukne shippingselskapene. Det er også quarterhester selskapet har spesialisert seg på når det kommer til import, selv om de også frakter andre raser.
- Vi frakter alt fra miniatyrhester til store Shire-hester. De fleste er kjøpt og skal til nye hjem i andre land, men vi frakter også mye konkurransehester som skal delta på store, internasjonale stevner, forklarer Forest.
I tillegg til import- og eksportvirksomhet har også den svenske reiningtreneren Fred Thomson sitt tilholdssted på ranchen. Thomsson kommer opprinnelig fra Sverige, men har drevet sin egen trenervirksomhet ut fra Nedpoint i en årrekke. Han har nok også medvirket til deler av Nedpoints store eksport av hester til både Sverige og Norge.
- Ja, Fred er en god ambassadør, smiler Forest.
Lang reise
De fleste hestene har allerede reist et godt stykke når de ankommer Nedpoint, men reisen er likevel bare så vidt begynt. På Nedpoint settes hestene i karantene i 30 dager, mens Forest sørger for at alle dokumenter blir riktig utfylt.
Ordet karantene har klang av isolasjon og mørke bokser for mange, men Forest avkrefter at det er slik det hele foregår.
- Hestene kommer ut i egne paddocker hver eneste dag under karantenen. De blir børstet daglig og inspisert før de klargjøres for den store reisen og lastes på bilen som frakter dem til flyplassen. Allerede her møter hesten sin groom for turen, en erfaren og hestevant person som vil reise sammen med den helt til ankomsflyplassen.
Når hesten ankommer flyplassen i Houston, Texas, en drøye seks timers kjøretur unna Nedpoint, lastes den av ved Texas Deparment of Agriculture Export Facility. Her tilbringer hesten en fem timers obligatorisk hvile mens en dyrlege sjekker helsestatusen for å være sikker på at den er klar for neste etappe. Deretter lastes hestene inn i spesialcontainere for flytransporten. Hver container har plass til tre hester.
- Vi har alltid minst én groom per container og disse følger med hestene under hele turen. De blir hos hesten under takeoff og landing og sjekker den jevnt under flyturen for å være sikker på at hesten har tilgang på mat og vann under reisen og for å roe den ned hvis den skulle bli usikker, forklarer Forest.
Når de ankommer i Amsterdam blir de tatt til KLMs dyrehotell hvor en nederlandsk veterinær sjekker at hesten er frisk og klar for å fortsette reisen. Groomen tar da med hesten til utsiden for å møte den nye eieren eller videre transportør. Herfra slutter som regel Nedpoints ansvar.
Være med å fly?
Det er ingen tvil om at det er en lang reise for hesten, men for bare få år siden var den enda lenger. Da ble nemlig hestene fraktet med båt til Europa. Det tok to uker.
- Vårt største mål her på Nedpoint er at hesten skal ha det så komfortabelt som mulig under reisen og at eier skal være oppdatert gjennom hele prosessen, fastslår Forest.
Hun røper også at de stadig er på jakt etter hestevandte folk som kan være med som groom på de forskjellige flyvningene. Jobben varer kun én flyvning og er både utfordrende og slitsom til tider. Opplevelsen derimot er noe helt utenom det vanlige. I tillegg får du en gratis tur til USA. Kanskje dette hadde vært en ny og spennende måte å starte ferieturen, eller hestejakten, på?
I filmen nedenfor kan du se mer av hvordan den internasjonale transporten foregår. Du kan også besøke Nedpoint sin hjemmeside her.
Denne saken er tidligere publisert på hest.no, men hentet frem igjen til glede for nye lesere.