Biler for hestefolket
Før man kobler en hestehenger på bilen, bør en forsikre seg at man har lov til å trekke hengeren med den aktuelle bilen. Det finner du ut ved å se i vognkortene. I vognkortet til hengeren finner du både hvor mye hengeren veier tom, og hvor mye den kan veie med last (tillatt totalvekt).
I bilens vognkort står det oppgitt hvor mye bilen har lov til å trekke dersom hengeren har driftsbrems. Normalt vil man kunne trekke en dobbelthenger med en hest med en vanlig personbil, mens skal man ha to hester på hengeren må man ha en kraftigere bil.
SUV egner seg dårlig
Verkstedleder på Stoa Autorep, Jan Hushovd, anbefaler folk som skal trekke mye hestehenger til å velge en bil som er bygd for å trekke.- En vanlig personbil egner seg egentlig ikke til å dra tunge hengere. Dersom man gjør det, er det ekstra viktig at bremsene på hengeren er i orden. Ellers kan du få problemer med å stoppe, og du vil få stor slitasje på bremsene på bilen, sier han.
Biler av typen SUV, en stasjonsvogn med firehjulstrekk og høy bakkeklaring, egner seg ikke nødvendigvis så mye bedre til hengertrekking enn en vanlig personbil.
- Dette er biler som er beregnet på folk som har litt dårlig vei til hytta eller trenger bakkeklaring for å kjøre i snø. Det er ikke noe å trekke henger med, ettersom det er nokså spinkle biler, sier Hushovd.
Firehjulstrekk og lavserie
Hos Toyota Arendal har de to biler som egner seg godt til hengertrekking, Hilux og Land Cruiser.- Når man skal trekke henger er det en fordel å ha firehjulstrekk og lavserie. I tillegg er disse bilene høye under, så du trenger ikke strøkent underlag for å komme seg frem. Man får en traktor med personbilkomfort, forteller Bjørn Ove Pedersen som er selger hos Toyota Arendal.
Skal man trekke tungt, bør man også tenke på hva slags motor som står i bilen.
- For å trekke en henger med to hester bør man ha minst 144 Hk og 2,5 l. motor. Alle nye biler leveres med turbodiesel. I tillegg anbefaler jeg automatgir dersom bilen er sterk nok, da vil kjøreturen bli mer behagelig for hesten, sier han.
Toyota Hilux
Dette er en bil av typen pickup, med et lite lasteplan. Man kan få den som X-Cab med to dører eller D-Cab med fire dører. Bilen kan leveres med glassfibertopp på lasteplanet, hvor man kan velge både vinduer og låsbare luker. Alt etter hvilken modell man velger, kan Hilux trekke mellom 1 800 og 2 250 kg. Bilen har en stabilitetskontroll (VSC) som reagerer om ett hjul mister veigrepet og hjelper føreren til å holde bilen under kontroll.Veiledende priser HiluxVarebil fra 237 500 kroner
Personbil fra 479 300 kroner
Toyota Land Cruiser
Dette er en litt mer luksuriøs utgave enn Hilux. Bilen kan innredes med alt fra to til syv seter, og kan trekke tre tonn. Pedersen demonstrerer ryggekamera som er installert i demobilen.- På denne skjermen ser man se kula på hengerfestet mens man rygger, dermed slipper man å løpe inn og ut av bilen for å se om man treffer hengeren når den skal kobles på. Man kan få kameraer rundt hele bilen. I tillegg får man lydsignaler når bilen nærmer seg noe, på en tegning av bilen blant instrumentene får man en indikasjon på hvilken kant av bilen som er i ferd med å treffe gjenstanden, sier han.
Bilen er også utstyrt med DAC-kontroll, som tar over bremsingen i bratte nedoverbakker. Man trenger da bare å styre bilen. Den har også bakkestartkontroll som holder bremsene noen sekunder etter at føreren har sluppet bremsepedalene slik at bilen ikke ruller bakover.Veiledende priser Land Cruiser
Varebil fra 518 700 kroner
Personbil fra 799 700 kroner
Hengerfeste er regnet som tilleggsutstyr på alle nye biler, prisen for å få det på disse bilene ligger mellom 5500 og 10 000 kroner.
Personbil eller varebil?
Prisnivået på varebil, en bil som kun har seter foran og grønne skilter, og en personbil er ganske stor. Det skyldes kun avgiftsnivået.
- Bilene er akkurat de samme, det koster det samme å få dem levert som varebil og personbil fra fabrikken. Selger vi en bil som varebil vil man få med setene som kan stå bak, forteller Kay Lystvet som er salgssjef for nyttekjøretøy hos Gromstad Auto.
Men dersom man monterer setene, må man betale avgiften som da oppgraderer bilen til personbil. Hvor stor denne avgiften er, avhenger hvor lenge man venter. La oss si du kjøper en bil til 300 000 som varebil, som ville kostet 500 000 som personbil. Avgiften er da rundt 200 000.
De første tre årene trekkes 15 prosent av avgiften hvert år, etter tre år vil man da ha trukket fra 45 prosent. Da må man kun betale litt over 100 000 for å omregistrere varebilen til personbil. Når bilen er ti år gammel koster det ingenting.
Tilhengerstabilisator
Blant bilene Gromstad forhandler som egner seg for hengertrekking, finner vi T5 modellene Volkswagen Caravelle, Transporter og Multivan. I tillegg har Volkswagen kommet med en helt ny modell, Amarok.- Alle disse bilene leveres med tilhengerstabilisator, som er en del av antiskrensfunksjonen. Dersom dette systemet registrerer ustabilitet i bilen som skyldes at hastigheten ikke er tilpasset kjøring med henger, for eksempel sleng, vil den redusere farten på bilen ved å redusere dreiemomentet og bremse på bestemte hjul, forklarer Lystvet.
Rundt 70-80 prosent av T5-bilene han selger har firehjulstrekk, 2,0 l. motor og 140 Hk. Disse bilene egner seg godt til å trekke henger. Amarok leveres i tillegg med lavserie, noe som sparer klutsjen blant annet ved rygging av henger. Alle T5-modellene kan leveres med ryggekamera.
Volkswagen Caravelle
Dette er en allsidig bil som kan leveres med opptil ni seter. Dermed kan man i tillegg til hestene få med seg hele familien på tur. Setene lar seg enkelt flytte på eller ta ut dersom man har behov for mer plass til bagasje.- Dersom man har tenkt å ha mange seter i bilen, ville jeg valgt den lange typen Caravellesom er 40 centimeter lenger. Ellers får man ikke så mye plass til bagasje, sier Lystvet.
Caravellen fås både med forhjulstrekk og firehjulstrekk. Alt etter modell kan den trekke mellom 2 200 og 2 500 kilo.Veiledende priser Caravelle
Varebil fra 392 100 kroner
Personbil fra 588 100 kroner
Volkswagen Multivan
Også Multivan har enda flere muligheter for innredning enn Caravelle, og kan ha opp til åtte seter. Man kan også montere et bord på skinner inne i bilen. Alt etter modell, kan Multivan trekke mellom 2 200 og 2 500 kilo.Veiledende priser MultivanVarebil fra 449 200 kroner
Personbil fra 569 400 kroner
Volkswagen Transporter
Dette er den enkleste og rimeligste modellen i T5 serien. Det er en mye brukt arbeidsbil på grunn av sin store lastekapasitet, og er stort sett solgt som varebil med tre seter foran. Transporter kan også leveres som pickup. Alt etter modell, kan Transporter trekke mellom 2 200 og 2 500 kilo.Veiledende priser TransporterVarebil fra 304 100 kroner
Personbil fra 494 300 kroner
Volkswagen Amarok
Dette er en helt ny modell fra Volkswagen, som er bygd for å trekke hengere opp til 2,8 tonn. Det er en pickup, med høyere bakkeklaring enn T5-modellene. Bilen er utstyrt med antiskrens (ESP) som standard, og i tillegg til tilhengerstabilisator og bakkestartassistent har den også bakkebremsassistent. Den forsterker bremsekraften i nedoverbakker. I tester kommer denne bilen vært godt ut, blant annet fordi den har det lengste og bredeste lasteplanet blant tilsvarende biler.Veiledende priser AmarokVarebil fra 317 100 kroner
Personbil fra 499 200 kroner
Ta godt vare på bilen!
Helt til slutt vil verkstedleder på Stoa Autorep, Jan Hushovd komme med et par oppfordringer.- Ta deg bryet med å sette bilen i lavgir når du skal rygge med henger, da sparer du både på klutsjen og girkassa. Dersom du laster tungt er det også ekstremt viktig at bremsene på hengeren fungerer, ellers må bilen bremse for både bil og henger. Det er ikke bremsene beregnet til, derfor kan du risikere at bremsene koker. Da vil du uten forvarsel plutselig miste alle bremsene på bilen, og svært farlige situasjoner kan oppstå, sier han.
Ofte får de inn biler på verkstedet hvor det ikke er tvil om at det er hestefolk som eier den.
- Vi kjenner det på lukta, og ser det på vedlikeholdet. Mange slike biler får dårlig vedlikehold, mens hesten gjerne stelles etter alle kunstens regler. Ved å stelle godt med bilen vil den holde lenger, og man vil ha en langt sikrere bil å kjøre med, avslutter Hushovd.