En henger med helt nye finesser
Hengeren er diger. Den har plass til enten to store hester, tre middels eller fire ponnier. Og en familie på tre eller fire. På mange måter er det en kombinert hestehenger og campingvogn. Det i seg selv er ingen nyhet, men muligheten til å trekke ut en del i front av hengeren slik at bodelen blir større er det ingen som har produsert tidligere.
Les mer: Verdensnyhet fra Norge
Stress på stevneplassen
Jan Gutubakken er aktiv konkurranserytter i distanse. Han har en rekke Norgesmesterskapstitler bak seg, og har deltatt i VM. Datteren Ellen Annette er også aktiv i sporten, og når familien er på farten har han innsett flere behov.
- For noen år siden fikk jeg lyst på en henger med living, altså en bodel i fronten av hengeren. Grunnen til det, er at vi ofte må bo utenfor stevneplassen når vi er på stevner. Det er noe skikkelig stress, forteller han.
- Etter å ha kjørt langt, og endelig kommet frem til stevneplassen, løper vi i alle retninger. Hestene skal registreres, settes i en stall, vi må kanskje vente på noen andre vi egentlig reiser sammen med. Så må vi finne hotellet og få oss litt mat. Innen vi har rukket det er klokka som regel blitt veldig mye. Det er da jeg har sett på dem som bor på stevneplassen. En ordner med papirer, en med hestene mens den tredje lager mat. Og de er alltid i nærheten av hestene, sier Gutubakken.
For dyrt med lastebil
Løsningen kunne blitt en lastebil, som ofte har en romslig og stor living. Det ville fungert dårlig i distansesporten hvor de trenger en følgebil under rittet. I andre grener er det kanskje mer aktuelt, men også der møter man utfordringer.
- Man blir som regel parkert inne på stevneplassen. Og skulle man ha behov for hotell, må man stresse med å få tak i leiebil. Videre er det store kostnader med å kjøpe en lastebil, og den har et forholdsvis stort verditap hvert år, sier Gutubakken.
Det fantes også hengere med living, men ingen av dem var store nok.
- Det er ikke noe greit å bo i hengeren hvis man må gå ut for å tenke seg om og skifte mening. Og i tillegg til senger, bør man ha kokemuligheter og kanskje toalett, ser han.
Men slike hengere fantes ikke på markedet, med mindre man dro over til USA og fikk tak i noen drog av hengere som man må ha en diger traktor av en bil for å trekke. Slike doninger er dessuten lite egnet for norske veier. Gutubakken fikk en idé. Hva om han laget til en uttrekksmulighet i front av hengeren, litt på samme måte som man kan gjøre med livingen på store lastebiler når de står parkert?
Flere partnere
Ideen og løsningen var god, men veien frem til å faktisk lage en slik henger krevde både samarbeidspartnere og økonomisk støtte.
- Jeg drøftet ideen med Innovasjon Norge i Rogaland, men klarte ikke å fange deres interesse. Ideen ble videreutviklet i samarbeid med NorDan på Evje og Jahli produkter i Arendal. Vi søkte støtte for cirka tre år siden og med NorDan som prosjektleder fikk vi støtte fra Innovasjon Norge i Agder, forteller Gutubakken.
Dermed var de tre samarbeidspartnere i prosjektet.
- Etter hvert kom den danske hengerprodusenten Mustang også inn i bildet. De syntes modellen så interessant ut, og ønsket den inn i sitt sortiment. Deres bidrag har i hovedsak vært chassiet til hengeren, sier han.
Bygget av en båtbygger
Det tok ikke lang tid før byggeprosjektet kom i gang. Gutubakken jobbet mye med tegningene, en av de største utfordringene ble å få fine og moderne linjer på noe som kom til å bli en nokså stor og ruvende henger. Hengeren skulle støpes i glassfiber, og den som skulle stå for selve byggeprosessen ble Jahn Vestli. Han er egentlig båtbygger, og har jobbet i mange år med å bygge og designe plastbåter for NorDan og Ibiza.
- Det første jeg måtte gjøre var å bygge en modell av hengeren i tre, en plugg. Da brukte jeg finerplater og masse sparkel. Videre laget vi en støp av pluggen, som da ble formen vi kunne støpe glassfiberhengeren i, forklarer Vestli.
I to år jobbet han litt til og fra med hengerprosjektet, samtidig som han utviklet båter.
- Det oppstod en del nye momenter jeg måtte forholde meg til, i forhold til når jeg lager båter. Blant annet er det en del regler som vi må være innenfor, sier han.
Tidsfrist
En av de største utfordringene har vært å få en fin design på hengeren.
- Den skal være fin, samtidig som den er praktisk. Jeg er fornøyd med hva vi har fått til. Nå ser den ut som den er i bevegelse selv om den står stille, sier Vestli.
Mot slutten av prosjektet ble det jobbing nesten døgnet rundt. Hengeren måtte være ferdig til den tyske hestemessen Equitana, hvor den skulle lanseres som en verdensnyhet. Gutubakken innså at en slik tidsfrist ble eneste mulighet til å komme i mål.
- Det ble et veldig press for å få den ferdig, men jeg fungerer vel kanskje slik. Før jobba jeg best under press, nå jobber jeg kun under press. Men jeg er veldig engasjert rundt dette, det er på en måte det fjerde barnet mitt, smiler han.
Høy komfort
To uker før hengeren skulle trille ut av båtbyggeriet i Arendal, kom Henrik Nissen som eier Mustang for å inspisere prosjektet.
- De har vært flinke! Skryter han.
- Ikke siden vi startet Mustang i 1992 har vi kommet med en slik nyhet. Vi har kommet med nye modeller av våre hengere, men da er det stort sett snakk om endringer på hengere vi allerede har. Så dette er stort, sier Nissen.
Gutubakken er også fornøyd med hva de har klart å få til.
- Målet var å lage en henger med en såpass stor living at man kunne trives i den, og det føler jeg vi har klart. Dette skal være en henger for dem som ønsker å bo på stevneplassen og likevel ha komfort, sier han.
Kan tilpasses ulike behov
Hengeren har altså blitt den største hengeren i sortimentet til Mustang. For at hengeren skal kunne tilpasses rytteres forskjellige behov, er det mye som leveres som ekstrautstyr.
- Det som er standard, er innredning til to hester og livingdel med to sengeplasser og kokemuligheter. Som ekstrautstyr kan man få ekstra skillevegg slik at man kan ha tre små hester på hengeren, man kan få kjøleskap, dusj, toalett og en uttrekksmulighet som gir halvannen ekstra soveplass, sier Gutubakken.
Han er nå spent på hvilken mottakelse produktet vil få.
- Jeg håper og tror dette kan bli et bra alternativ for dem som reiser mye med hestene sine. Her kan du bruke samme bilen som du bruker til daglig. Man må selvfølgelig ha en litt kraftig bil som kan trekke minst 2,5 tonn, men man får fint biler på den størrelsen som kan brukes i det daglige også når man ikke trekker hestehenger, sier Gutubakken.
Men det blir ingen billig henger. Størrelse og komfort koster.
- Den skal være den hengeren med høyest komfort på markedet, noe som også gjør den til en av de dyreste. Jeg føler virkelig at vi har klart å skape en nyhet, avslutter han.