Store endringer blant magasinene
Som lesere av hestemagasiner på papir, har vi frem til nå hatt tre blader å velge mellom. Hestesport, Ridehesten og Hesteliv. De tre bladene har på noen områder konkurrert, samtidig som de på andre områder har utfylt hverandre. Men markedet var ikke stort nok til at de kunne overleve alle tre.

Hesteliv bytter eier og navn
Da Hesteliv kom ut for seks år siden, var det et nytt magasin med en litt annerledes stil enn de to andre mer sportsfokuserte bladene. Det var lagt opp til å treffe et bredere publikum, med artikler og reportasjer som skulle fange lesere uansett hva de brukte hestene sine til. Bak utgivelsen stod forlaget og mediehuset Sportmedia, som gir ut en rekke nisjemagasiner. De kom med syv utgaver i året.
Bladet som nå er ute i butikkene, blir det siste Sportmedia gir ut. De har besluttet å overlate bladet til Therese Alhaug, som frem til nå har hatt ansvar for annonsene i Hesteliv. Hun vil fortsette å gi ut bladet, men i en ny innpakning.
- Sportmedia ønsker å fokusere mer på våre magasiner som er rettet mot idrett, og i den forbindelse ønsker vi å la Therese Alhaug overta bladet og abonnementsbasen. Vi ønsker Alhaug lykke til, sier Anne-Grethe Kolstad som er administrerende direktør i Sportmedia.
Ny innpakning
I forbindelse med at Alhaug overtar Hesteliv, endrer hun også navn på bladet. Det nye navnet er EQUILIFE, og første nummer kommer i salg 15. februar 2013. De som har abonnert på Hesteliv vil automatisk fortsette som abonnenter på EQUILIFE.
- Vår visjon med bladet er å skape samhold, entusiasme og engasjement som skal bidra til en bærekraftig og positiv vekst i hestesporten, sier Alhaug.
På mange måter vil hun videreføre grunntanken bak Hesteliv, men med noen justeringer og en ny innpakning.
- Vi kommer til å ha reportasjer og intervjuer fra ulike grener av sporten fra både inn- og utland, og vi kommer til å skrive om livet med hest generelt. EQUILIFE skal holde høy kvalitet på foto, layout og innhold, sier hun.

Ridehesten legger ned
For 15 år siden kom det danske magasinet Ridehesten med en norsk versjon, med en blanding av sport, avl og reportasjer. De har gledet hestefolket med en rekke blader hvert eneste år, julenummeret som nå er i salg blir imidlertid det siste. Abonnentene har fått tilbud om å motta den danske utgaven frem til abonnementet deres løper ut.
- Vi har valgt å legge ned den norske utgaven av Ridehesten fordi vi ønsker å prioritere litt annerledes fremover, sier Jørgen Bak Rasmussen som er mannen bak Mediehuset Wiegaarden som ga ut Ridehesten.
Han har mange planer, men ønsker ikke å gå i detalj.
- Vi ønsker oss ut på en annen plattform, vi er i en bransje hvor det for tiden skjer mye utvikling og store endringer. Da gjelder det å følge med i tiden. Derfor kommer vi til å gjøre noen tiltak på det danske bladet, og vi kommer til å rette oss mer over mot Sverige. Det har vi ikke gjort tidligere, men der ser vi muligheter. Sverige er en stor hestenasjon, sier han.

Ønsket å hjelpe
I Danmark fungerer Ridehesten som medlemsblad for Dansk Varmblod, Dansk Sports Ponyavl og Sportsrideklubben, og de er offisielt organ for Dansk Ride Forbund. I Norge har Ridehesten hatt et samarbeid med Norsk Varmblod, men det opphørte fra 2012 da Norsk Varmblod gikk over til Hestesport.
- Vi ønsket å komme til Norge som et friskt pust. Vi har tilført masse energi, og har hatt et ønske om å være med på å gi avl og sport et løft. Men vi har ikke lyktes på samme måte som i Danmark, derfor velger vi nå å bruke ressursene der det er fremgang for oss, sier Rasmussen.
På de 15 årene har han imidlertid rukket å bli glad i Norge, og har mange gode relasjoner.
- Selv om vi ikke lenger gir ut blad i Norge, har vi fortsatt en del kunder der. Både i forhold til hjemmesider, brosjyrer, bilder og trykksaker. Det kommer vi til å fortsette med, sier han.

Hestesport består
Som medlemsblad for Norges Rytterforbund (NRYF), har Hestesport et opplag på rundt 16 000 blader. De har åtte utgivelser i året, og fyller sidene med resultater fra viktige stevner, reportasjer, fagstoff og informasjon fra Norges Rytterforbud og Norsk Varmblod. Hestesport har også en egen nettside, som oppdateres med nyheter daglig. Under Ryttertinget i 2011 ble det reist et forslag om at abonnementet på Hestesport skulle bli frivillig for medlemmene, men forslaget ble stemt ned med 80 mot 4 stemmer.
- Foreløpig har jeg ikke fått signaler om at det skal gjøres noe som helst med bladet, men ettersom det er eid av en organisasjon vil det alltid være en kontinuerlig diskusjon i styret og på Ryttertinget om hvordan det skal drives, sier Anne Buvik som er redaktør i Hestesport.
- Bladet går greit, og det er en viktig økonomisk ressurs for Rytterforbundet. Produksjonen dekkes av medlemskontingenten, mens annonseinntektene går direkte til forbundet. Derfor er bladet en viktig inntektskilde for Rytterforbundet, sier hun.
Til tross for at det koster mye penger å produsere et magasin på papir, tror hun ikke Hestesport blir digitalisert med det første.
- Vi har forsøkt oss med å publisere enkelte resultater fra store stevner kun på nett, men da har det blitt ramaskrik. Folk vil ha det i et fysisk medium, det virker ikke som om det lenger er prestisje å få bilde av seg selv på nettet. Nå er det så lett tilgjengelig, alle kan publisere seg selv i blogger og på Facebook. Dessuten blir sakene på nettet gjerne bare liggende på topp i noen få timer før de forsvinner, sier hun.
Trenger konkurrenter
Selv om Ridehesten i mange år har vært en av Hestesport sine største konkurrenter, synes Buvik det er leit at de legger ned bladet i Norge.
- Det er alltid faglig berikende å ha en konkurrent eller to, da har man noe å måle seg mot. Dersom man har monopol, er det lett å bli både litt laidback og arrogant. Ideelt burde vi ha to-tre oppegående hestemagasiner i Norge, sier Buvik.
For å drive et magasin, er man imidlertid avhengig av at det går rundt økonomisk.
- Markedet er tøft nå. Selv om vi har en sunn økonomi og gode annonseinntekter, har vi lavere annonsesalg enn vi hadde i tiden like før finanskrisen begynte i 2008. Annonsørene - og dermed også hestebladene - merker den europeiske bankkrisen, ettersom sporten er så internasjonal. Når store sponsorer og annonsører sørover i Europa må gå på sparebluss og kutte på markedsføringen, rammer det også oss, sier hun.

Nytt digitalt magasin
Når noen forsvinner, kommer det gjerne nye til. Line Moen jobbet tidligere for Ridehesten, men har nå satt i gang sitt eget prosjekt. Allerede i midten av desember kommer første utgave av det digitale magasinet My Horse Life.
- Det blir et digitalt magasin som man kan laste ned på smarttelefoner og nettbrett via en egen app. Prisen er satt til 39 kroner, og det vil komme åtte blader i året, forteller Moen.
Magasinet vil være på 60 sider, og inneholde fagartikler, reportasjer og bilder av hesteorientert interiør til både hus og stall.
- På mange måter blir det mye av det samme som Ridehesten, men uten stevnerapportering. Jeg ser ikke noe poeng i å bruke plass til det, ettersom slike nyheter sprer seg så fort på nett likevel. Vi kommer til å skrive om sport, men det blir på en litt annen måte. Interiørbiten blir noe nytt og spennende, hvor man blant annet får se nye bruksområder til gammelt hesteutstyr, sier hun.
Håper tiden er inne
My Horse Life blir det første hestemagasinet i digital form på denne måten som gis ut i Norge.
- Jeg tror tiden er inne for dette nå. Nesten alle er på nettet i dag, og mange kjøper ikke lenger aviser. Det gjør det både vanskelig og dyrt å produsere magasiner i papirform, sier hun.
Foreløpig står Moen aleine bak utgivelsen.
- Det har vært litt hektisk nå i oppstarten, og jeg har ikke en superøkonomi nå til å begynne med. Derfor må jeg gjøre mye selv. Men jeg sparer mye på administrering, trykking og distribusjon, noe som er svært kostbart og ville utgjort en stor risiko ved oppstart av et nytt magasin. Jeg fant ut at nå må jeg bare hoppe i det, og jeg håper at det er en god timing i markedet, avslutter hun.