Hestekjørestøy
Tittelen kan lett få leseren til å tro at boka vil bli kjedelig lesning om et veldig smalt emne rettet mot de frelste. Tenk deg om. Med flotte bilder, tydelige tegninger og diagram og omhyggelig forskningsbasert tekst, er Olsens bok en vakker dokumentar som omhandler en viktig del av den norske arbeids- og kulturhistorien. Flott at teksten også står på engelsk ved siden av den norske, for det gjør dette til en reise i tid i hest og kjerre over Norges veier, gjennom de små landsbygdene og større byer, også tilgjengelige til flere.
I Olsens bok ser vi Norge i en av de mange kulturhistoriske perspektiver med hesten som et bruksdyr på gårder og i transportsektoren, på landet, landeveier og inne i byen. Vi lærer om forholdene ved å se på hestekjøretøy som ble brukt de ulike stedene og under de ulike forholdene. Boka handler om hestekjøretøy og hestetransport fra bronsealderen til nyere tid. Her får man en presentasjon av hestekjøretøy, spesielle transporter, transporter knyttet til utmarksbruk, høytidene, produksjon av kjøretøy, kjøretøy som kulturminner og de norske hesterasene.
Forfatteren Svein Mange Olsen er trafikksjef i Statens vegvesen i Rogaland og er utdannet cand.mag. i samfunnsfag. Han har gitt ut flere bøker tidligere med kulturhistorisk innhold, og med sin sterkt akademisk bakgrunn bringer han inn historikerens perspektiv ved å rette søkelyset på en liten del av transportsektoren og påvise hvordan dette ikke bare knyttet sammen et land med vanskelig terreng og veiforhold, men også at transportforholdene påvirket samfunnets videre utvikling og industriene som ble til her – i en norsk sammenheng. Hans egne ord beskriver aller best målet med boken:
Målet med denne boken har vært å skape oppmerksomhet knyttet til den kulturskatt kjøretøyene representerer. Det er viktig å unngå at mer av denne kulturskatten går tapt.
Gjennom denne historiske gjennomgangen av transport via hester og hestekjøretøy har Olsen gitt oss en spennende innblikk inn i utviklingen av det norske samfunn og hestens betydning for transportsektoren som betyr så mye for et samfunns videreutvikling, både i lokal og større sammenheng. Vi får en historisk oversikt over de lokale samfunn og industriene som var viktig for dem, såvel som landsomfattende tjenester slik som hvordan få posten fram. En ser hvordan landtransporten ble påvirket og særpreget av de norske geofysiske rammene og vanskelighetene med å bygge veier og de kreative løsningene de kom fram til i veibyggingen.
Boken er delt opp i seksjoner og allerede her får man et lite blikk inn i den norske kulturen gjennom industriene og vognene som ble til for bruk i de ulike anledningene: historisk tilbakeblikk som dekker perioden fra de aller første ferdselsruter før Kristus fram til nyere tid (e. 1537); presentasjon av ulike kjøretøy i bruk over tid i Norge (slep, drog, sleder, hjulsleder, rullekjerrer, kjerrer, vogner, spesialkjøretøy og gallakjøretøy); spesielle transporter (skyssordningene, kongeferder, postskyss, markedsreiser, turistreiser, ”de reisende”, lasskjørerne, vognmenn, diligense- og sporveistrafikk); spesielle transporter knyttet til utmarksbruk (seterreisen, kullkorger på meier og hjul, mosekjøring, torvskurd – transport av brenntorv, tarekjøring, iskjøring); transporter knyttet til familiebegivenheter (dåp, konfirmasjon, til bryllup, likferd); produksjon av hestekjøretøy (gårdsproduksjon, profesjonelle vognmakere); hestekjøretøy som kulturminner (bevaring eller avhending, konservering eller restaurering?) for å så avslutte med en kort kapittel om de norske hesterasene, ord og uttrykk samt en omfattende litteraturliste.
Denne boka er langt fra noen tørr og kjedelig avhandling. Ved å lese om utviklingen av landveiene og hestekjøretøy får vi et spesielt innblikk i den norske selvidentiteten, og kanskje et bedre innsyn i hvordan det daglige slitet med barske forhold preget folket og utviklingen av nasjonens kultur. En får en bedre forståelse for isolasjonen som de vanskelige veiforholdene kunne føre til, påvirkning av dette på lokale samfunn, kultur og språk. En får en stor beundring og annerkjennelse for de norske hesterasene som passer så godt til forholdene her, en respekt for den særpreget norske naturen og hvordan dette har påvirket både redskap, holdninger og hvordan samfunnet utviklet seg videre. Sist men ikke minst, ved å lese om hjul og meier langs norske veier får man et økt innsyn og forståelse for selve den norske ”hestekulturen” og hvorfor den har utviklet seg på den måten den har gjort. Hest i sportslig sammenheng, særlig i ridning – kom forholdsvis sent i Norge sammenlignet med Sverige som hadde både flatere, enklere landskap og lange tradisjoner for kavaleri. Inntil forholdsvis nylig var hesten som ridehest en luksusvare forbeholdt de få – i sportslig sammenheng var det ikke før i oljealderen at den virkelig tok av.
Etter på ha lest denne boken, stiger ihvertfall en utledningens beundring og verdsetting av den norske opprinnelige hestekulturen slik som den var, som noe som er godt og verdig og enestående i seg selv. Heller enn noe å skamme seg over er det i motsetning noe å være uhyre stolt av. Hesten evnet å finne seg i, arbeide i og ta seg fram i de barskeste av forhold. I den store sammenhengen og helhetsbilde er slike praktiske evner og prestasjoner - denne form for praktisk kunnskap - av mye større betydning enn sportslige prestasjoner som preger dagens materialistisk samfunn der hesten har blitt til en luksusvare og statusobjekt.
”Et funn av en bok for hesteentusiaster, kusker, museer, historieinteresserte og for alle som har rester av hesteredskap og – kjøretøyer liggende i uthuset....vil vekke minner og samtidig gi liv til drømmen om å restaurere det de har stående i utløa eller på låven....”
Lovord jeg må si meg fullt enig i. Denne boka er verdt hver eneste krone. Den gir innsyn i et folkeslags innovasjonsevne, er et testament til den sta norske viljen til å finne løsninger og klare seg, samt en nasjonal utholdenhet og nordmennenes standhaftig sjel. Må de aldri la noe eller noen komme og knekke det.
Forfatter: Svein Magne Olsen
Tittel: Hestekjørestøy – på hjul og meier langs norske veier
Utgiver: Landbruksforlaget, 2001
Tospråklig, bokmål og engelsk
448 sider, fire farger
ISBN 82-529-2612-6