Magi i manesjen
Final countdown
- Jeg HATER denne ventingen, sier Blaha. – Don’t you just hate waiting???
Han får beskjed om at de ikke har speaker. Det er plutselig vill forvirring mens alle løper rundt for å lete etter en som kan være det. De finner en, som så trenger informasjon. Anita står oppe i lydboksen og ser ned på Blaha gjennom vinduet. Han gjør tegn ”skal jeg gå inn?” og får tilbake et nei. Mer venting... og så begynner speaker å snakke. Om mannen som skal vise sine egne hester først og derved vise prinsippene for treningen han driver med, og så skal vi få se han jobbe med en fremmed, ubehandlet hest.
- Mine damer og herrer please welcome Honza Blaha!
Publikum klapper og Scorpions plystrer de første tonene av Winds of Change. Det går rolig for seg mens blitzene lyner. Maxim er litt usikker på blitzene, men innen refrenget kommer, galopperer de to hestene side ved side, en med og en uten rytter fortsatt.
Ikke rør meg!
- Jeg bruker bare Gaston i selve showet mitt, for han er den erfarne av dem. Hvis jeg har 5000 mennesker sittende i salen, går jeg selvfølgelig ikke inn dit og eksperimenterer. Da går jeg inn dit og gjør mitt beste. Men jeg har med meg Maxim på klinikkene mine, der jeg også viser litt av hva jeg gjør med mine egne hester før jeg jobber med den ubehandlede hesten. På denne måten kan han lære seg til å være modig, og få oppleve følelsen av showet. Jeg prøver å gi ham så mye confidence foran mennesker som jeg kan gi ham før han selv skal ut og prøve å se cool ut.
- Kan du fortelle om ditt første møte med Maxim?
- Jeg møtte ham i California... hvilket år var det tro? Jeg husker at det var juni. Han regner seg tilbake.
– La meg se, Maxim er fem nå... han var to... jeg tror det må ha vært tre år siden allerede. Jeg var der og så etter arabere. Det har også vært en drøm – å ha egne arabere. Jeg så en flokk på 20 stykker, og blant dem var det én som var tydelig redd og ikke kom nær oss. Jeg sa at jeg ville se på ham. De sa at det nok ikke var mulig, for de visste ikke hvordan de skulle fange ham. Men vi fikk da tak i ham til slutt, fire stykker, og fikk trykket ham opp i hjørnet. Og der sto han og skalv og unngikk berøring, han sa tydelig ”ikke rør meg”. Og jeg sa ”jeg vil ha denne hesten”. Han er den redde typen, men han er utrolig lett å behandle.
Ingen hestehvisker
Gaston og Maxim rygger sammen og svinger sammen, og de går sjenkelvirkninger. Så tas grimen av, og de rygger. Nå kontrolleres Maxim bare av den ene pisken, før Blaha går av og hestene går rundt ham og løper etter ham. Publikum klapper og Blaha introduserer hestene, før han forteller at noen hadde en ”great idea”. De ville at han skulle vise ikke bare hva han gjør med sine egne hester, men også dele hvordan han gjør det med en hest han aldri har sett før.
- And I thought ”GREAT”..., han ler
- sååå... jeg har egentlig allerede gjort det i går en gang.. .og i går var jeg heldig, så la oss se om jeg er heldig igjen i dag...
Dersom Blaha var nervøs tidligere, selv om det var lite synlig, er det i hvert fall som blåst bort nå. Han har publikum ytterst på stolene sine og de ler og venter spent. Dette er ikke bare en dyktig hestekar, dette er en entertainer. Han fortsetter med å klargjøre ett punkt før han går videre:
- Jeg vil bare få sagt en liten ting før vi går videre.. .jeg så at det var blitt skrevet at jeg er en hestetrollmann...jeg er bare en helt normal person. Jeg er ingen trollmann eller hestehvisker -det er ingen magi i det vi gjør med hester. Det vi gjør, er å skape et forhold til hestene våre. La oss se på familien som en analogi. Jeg kan enten være Bestemor som bare er snill og serverer kaker, eller jeg kan være som en far og ende opp med å være alt for streng, legge for mye press på hesten. Den type relasjon man ønsker å oppnå med hester er å være ”nice and firm”, slik en god far kan være.
Alle medlemmer av en familie liker denne type relasjon, og det er viktig for meg å klare å skape denne formen med hester. Det er viktig at hesten ikke blir lært opp til å ta den letteste veien ut, eller til alltid å velge det som er enkelt. Det viser seg når vi trenger noe fra den som den finner vanskelig. At hesten velger letteste utvei kan fort bli resultatet dersom vi har vært for snille. Men dersom vi krever for mye, og begynner å pushe ham, blir dette også helt feil. Tenk på 18-åringen som endelig kan rømme hjemmefra etter å ha blitt plaget og hundset med hjemme. Jeg mener at man sammen med hesten kan skape akkurat det man vil, men at det er opp til oss å skape det.
- Hva er ditt første minne med hester?
- Det er et vanskelig spørsmål. Jeg var sannsynligvis redd... Jeg tror de ville sette meg opp på en draught horse. Jeg tenkte ”no way!!!”
Tror du det affekterer måten du relaterer deg til dem i dag?
-Nei
Hierarki
- Fra naturens side, lever hester i et hierarki. De bestemmer hvem som er den smarteste, modigste, sterkeste og roligste hesten. De vil følge ham, og ikke den redde hesten. For den redde hesten vil ikke kunne ta de riktige avgjørelsene. Det vil si at VI trenger å være smarte, sterke, modige og rolige overfor hestene våre. Da vil de følge oss slik de følger en lederhest. Han viser publikum dette ved å begynne å løpe. De to hestene løper etter. Han roper:
- Hurry up! Don’t be late! Løven har ikke spist på 4 dager, så snur han seg til publikum og sier:
- Middagen blir nemlig den som er sent ute. Han ler, publikum ler. Dette er enkelt å forstå. Og det fungerer tydeligvis. Men hvordan få det til?
Tillit, respekt og autoritet
- Dersom hesten er redd og tenker at ”jeg er sterkere enn deg”, vil den hoppe på deg. Det den sier er egentlig ”du kan få gå inn på hengeren, DU kan få være middagen”. Så det du må skape, er tillit og respekt. Og i enden av dette, skaper du også autoritet. Du respekterer naboens dobbermann, men kanskje ikke av de riktige grunnene. Men har en person autoritet, er dette noen du vil ha tillit til og følge fordi du respekterer ham.
Eternal Beau (EB)
Den nye hesten kommer inn, og det blir forklart for publikum hvem han er, og hvordan han har levd.
- Eternal Beau, sier du? Vel i dag er han EB for meg. Blaha snur seg mot hesten.
- Er det greit? Kan du være EB for meg dag? Fint!
Til publikum forklarer han: - Denne hesten er ikke sikker på seg selv, slik som den jeg hadde i går var. Han sa ”whatever” til meg, uansett hva jeg gjorde. Denne hesten er veldig annerledes, dermed må jeg gjøre det annerledes enn jeg gjorde det i går. Denne hesten sier: ”du kan være middagen”. Det jeg må gjøre, er å få ham til å slutte å røre på seg, og til å skjønne at når han blir redd, skal han ikke hoppe ”on top of me”. Jeg har et godt hjelpemiddel i dag, og det er hestens naturlige nysgjerrighet. Han tror at han ikke kan se seg rundt nå, men jeg forteller ham at ”jo, det kan du, men du må stå stille”.
Hvor går grensen?
- Så hvor går grensen for å være ”sterk og snill”? En person tenker at ”det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere”, mens en annen kan tenke ”ikke se på meg, jeg blir redd og lei meg”, og du tenker ”men jeg gjorde jo ikke noe!!!???”.
- For meg er egentlig grensen mot vold allerede krysset idet du får en annen til å forandre en ting til noe du ønsker. Det er vold fordi jeg får deg til å forandre mening. Men ser man på vold på denne måten prinsipielt, vet man jo at det er en linje som man må krysse litt over av og til, for man krever jo noe av hesten. Så slik jeg jobber, er jeg så snill som mulig, og dersom hesten ikke hører, er jeg ”as firm as necessary”. Og dette er VELDIG viktig: Hester, som mennesker, har denne grensen eller linjen på forskjellige steder. Man må skape en ”compatibility” mellom seg og hesten. Og det man må lære er hvordan man kan gjenkjenne om det er riktig å legge press på hesten sin eller ikke. Det er vel kanskje dette som har et element av ”hestehvisking” i seg.
Hvorfor?
Det viktige spørsmålet man må stille seg når en hest ikke gjør som man vil, er alltid ”Hvorfor gjør han ikke som jeg vil?”. Og det kan alltid være i hvert fall tre svar:
1. Han forstår ikke hva vi mener
2. Han er redd
3. Han vil ikke
Det man må lære er å gjenkjenne hva som er hva hos hesten. Og med dette forteller Blaha at han nå vil snu seg mot hesten og fokusere på den. Han ber om musikk fra lydboksen, der Anita fortsatt sitter, og ut av høyttalerende smyger Enya sin stemme seg, fulgt av myke keltiske toner. Nederst i arenaen står en mann og en hest og kommuniserer lydløst. Det skapes kontakt, det knyttes et bånd med en skjør knute. Musikken er utrolig viktig for opplevelsen av arbeidet Blaha gjør med hestene sine og nå med den nye, grønne hesten. Musikken og bevegelsene skaper en dans, og publikum blir rørt samtidig som de kan se og lære. Og Blaha får tid til å blokkere dem ut, slik at bare samtalen mellom han og hesten er viktig.
Lytt til stemmen inni deg
- Hva er forskjellen mellom på å kommunisere med mennesker og å kommunisere med
hester?
- Prinsippene mener du?
Jeg svarer bekreftende, og han tenker seg om.
- Det er et vanskelig spørsmål... jeg kunne sagt at det ligger i at du kan
kontrollere hester, mens du ikke kan kontrollere mennesker, men det er
vanskelig, for situasjoner endrer seg, og verken hos hester eller hos mennesker finner du to individer som er like. Så du kan si at det er 6000 forskjeller eller ingen forskjeller. Det er ingen enkle svar på et slikt spørsmål. Kanskje man kan si at dersom man forstår mennesker, og man forstår hester, er det ingen forskjell? Generelt sett kan man si at mennesker jakter og hester flykter, men det vil alltid være situasjoner der hester jakter og mennesker flykter. Hester og mennesker er individer hver og en av dem. Det er derfor det er vanskelig å bare lese en bok om dette og tro at det skal fungere. Det vil ikke fungere før du setter det i sammenheng med en følelse for, og en forståelse av det du driver med. Problemet er hvordan finne, lære eller forstå denne følelsen. Den er ofte begravd under mange lag, og vi ønsker ikke å høre på den. Læreren min, David Lichman, sa alltid at du må lytte til den lille stemmen inne i deg, den vil fortelle deg – lære deg - alt.
Hvordan det går videre med Eternal Beau, og om Honza Blaha kommer til å sitte på hesten innen showet er ferdig kan du om kort tid lese i den siste delen av historien om Blaha her på hest.no. Følg med!
Gikk du glipp av den første delen, Under trollmannens kappe? Den finner du HER.