Hest

Muldyr vs. hest i Himalaya

På fjelltur i Himalaya, Nepal møter du mange hester. Eller... Ved første øyekast tror du at det er hester, men ørene er litt lange. Det viser seg at de er muldyr. De kalles i alle fall det.

Turen går mot store høyder. Runden vi skal gå heter Annapurna Circuit og høyeste punkt, Thorung La Pass, er på 5416 meter over havet. Veien opp til dette passet tar mellom en uke og ti dager, mens hele runden tar to til tre uker.

Det har blitt kveld og det regner. Vi kryssr fingrene for at det ikke er alt for langt igjen til neste landsby hvor vi skal overnatte. Med oss har vi et kart og en tabell som forteller omtrent hvor lang tid vi skulle bruke mellom hver landsby.

- Jeg tror det er opp her og rundt svingen også litt ned igjen, tenkte jeg for meg selv.
Så hørte vi kling, kling, klang, klong, og langt borte i tåka så vi et stort følge med hester. I det de kommer nærmere ser vi at alle har kløv på. Lasten er tydeligvis lastet av og de er på vei hjem. Hodene er senket lavt og de går sakte men sikkert.

Kløven er ganske annerledes enn den kløven jeg har vært med på å bruke i Norge. Underlaget er noen harde stråmatter som er pakket inn i strie. Mellom stria og salen er en plastikkmatte. Salen er ganske enkel, og den er godt festet fast i hesten med gjord og halereim.

Mye tyder på at denne nøysomme måten å sale dem opp på ikke nødvendigvis er den beste måten. De fleste dyrene vi møter uten utstyr er fulle av hvite flekker i salleiet. Et sikkert tegn på trykkmerker.
Mannen som går med hestene er ung. Han har kanskje på seg en brøkdel av alle de klærne vi har på seg, og ytterste laget er bare en bomullsgenser. Brr… Det ser kaldt ut! I det han passerer spør jeg om det er hans hester, han svarer kort at det ikke er hester, men muldyr.

Mange følger

Dagene går, og det dukker opp mange flere følger med muldyr. Enkelte dager kan det nesten virke som om de går i kø. Følgene kan være på fire-fem muldyr, men også opp i ti-femten. Noen ganger går gjeteren alene, andre ganger med hund og andre ganger igjen sammen en del andre gutter. Ja, for gjeteren er nesten alltid en gutt.
Muldyrene er vanligvis rikelig dekorert, med masse farger i hodelaget, stor bjelle under haka, bønneflagg, og gjerne en kurv foran munnen. De er alltid rolig, og går etter hverandre på rekke og rad. Noen ganger har gjeteren tatt av munnkurven, og da kan man finne muldyrene litt mer spredt der de står og spiser mat fra hver sin busk.

Knusende rolig

I samtale med en guide blir vi forklart hvorfor de bruker muldyr til denne jobben. Muldyrene er rolig, de sloss sjelden og blir ikke redde. Hester kan bli redde, men esler går heller til angrep enn å trekke seg unna. Derfor er muldyret perfekt for bruk oppe i fjellene. De finner aldri på å løpe av gårde, de blir ikke skremt og det fremste muldyret er vanligvis opplært til å gå og stoppe på plytresignal fra gjeteren.

Roen fikk vi oppleve mange ganger når vi møtte store muldyrfølger på vei over bruer. Under dem rant det fosser som fikk meg til å få skikkelig magasug, selv når jeg gikk aleine. Når jeg da møtte ti muldyr på vei over brua som gjorde at hele anretningen disset som gelé, da var det liten tvil om hvorfor de hadde valgt akkurat disse dyrene til denne jobben.

Hester fantes også

Etter noen dagers marsj kom vi forbi en innhegning hvor det stod kyr og hester.

Guiden som vi stadig møtte syns det var morsomt å fortelle om hester. Hestene tilhører visstnok en rik familie, og de brukes først og fremst til å bli ridd på.

Jeg prøver å finne ut hvilken rase de er, men det er umulig – kanskje har ikke guiden så mye kunnskap som han later som?

- Small horse! konstanterer han.

Vil det si at det fins en stor hest? At man deler dem inn etter størrelse? Etter en del frem og tilbake i forklaringen tror jeg at vi blir enig om at det også fins en ”king horse”, eller en mustang. Den bor først og fremst på andre siden av passet, i et område hvor turister må betale et særdeles dyrt visum for å få komme inn.

Høyere og mer spektakulært

Jo høyere opp vi kommer, jo mer spektakulære omgivelser møter vi muldyrene i.
Fjellene blir høyreiste, og muldyrene blir bare noen små prikker i naturen når vi ser dem på avstand. Allikevel er det lett å forstå at de er på vei, på grunn av bjellene som klirrer og klirrer.

Jeg syns også at muldyrene blir stadig mer og mer stilig påkledd med desto mer farger. Men det er vel tilfeldighetene som spiller meg et puss, siden myldyrene mest sannsynlig er på vei helt ned til bunnen av stien, dit hvor bilveien kommer inn. Det er der de kan hente varer og bringer opp på fjellet.

Løshester

En formiddag, mens vi puster og peser og sliter oss oppover en bratt fjellside, kommer det tre hester tuslende forbi oss. Det er frustrerende å se hvor lett disse hestene beveger seg. Det var liten tvil om at de visste hvor de skulle. De skulle til en liten vanntapp som stod og dryppet.

Det var lokale gjetere å se noe sted, men det var en landsby oppe på toppen av bakken, så det var nok der de hørte hjemme. I tur og orden drikker de fra vanntappen. De fleste turistene går bare rett forbi. De var vel blitt så vant til at det står hester, kyr og muldyr rundt omkring på veien. Jeg derimot syns det var veldig morsomt å se på dem drikke. Min venn, guiden, kommer også forbi, så jeg må spørre han om ikke dette var en ”king horse”, de var jo så fine. Men nei.

- King horse, forteller han. – De er mye mye større!!

Barfot

Ettersom tiden går og vi møter mange følger med muldyr har jeg klart å finne ut en ting: ingen går med sko. Allikevel har vi ikke sett noen som er sårbeint.
Noen har vært halte, men ofte har de da hatt synlige skader som kutt eller kuler. Det er et tøft terreng å ta seg frem i, så det er nok mange muldyr som skader seg. Det er liten tvil om at disse dyrene er bruksdyr. Familiene som eier dem er avhengig av muldyrenes arbeidskraft for å overleve, så de behandler dem bra. Om uhellet først skulle være ute er det lite de kan hjelpe muldyret med, annet enn hvile. Dersom dyret blir skadet mens de er på tur så må det pent gå bakerst i flokken hjem igjen – men som regel slipper den å bære noe.

Vi nærmer oss toppen

Etter hvert som dagene går kommer vi høyere og høyere opp. Vi møter ikke like mange følger med muldyr som lengre ned i dalen, men de vi møter gir oss spektakulære syn.
Stien har blitt så bratt at når vi møter muldyr, særlig de som har stor oppakning, så må vi lene oss også inn mot fjellsiden og passe på at vi ikke kommer på utsiden av dyret. Det fins nok historier om folk som har falt ned fjellsider fordi de har blitt dyttet utenfor av muldyr eller jak.

Familier bor hele veien

Det er kun en dagsetappe igjen til vi når toppen. Da møter vi en mann som rir på hesten sin. Sønnen hans går bak og dilter etter hesten. Guide-vennen min har lært meg at dette mest sannsynlig er en rik familie, som har råd til å ha hest.

Hestemøkken ligger godt spredt utover stien, men det plager ikke den lille gutten som løper etter hesten.

Litt lengre oppe i veien møter vi en aldri så liten gjeng med jak som står midt på stien. Vi stopper og stirrer på dem, og de stirrer tilbake på oss. Ingen har lyst til å være den som går forbi den andre, samtidig har ingen lyst til å snu. Etter en del titting må vi være de tøffe og går mot dem. De skvetter ut i kantene av stien, og med litt list klarer vi å komme forbi.

Full fart på ”king horse”

Det er i underkant av en halvtime igjen til Thorung La Pass Basecamp. Vi er snart på 5000 meter over havet. Pusten går tungt og vi går sakte. Rundt en sving kommer det plutselig en mann ridende på en hest i full spiker. I forsøk på å stoppe hesten før de passerer oss svinger han hesten opp i kanten av fjellet. ”Null problem sjef”, sier hester og fortsetter i like stor fart opp fjellsiden.
En king horse!

Dette var noe ganske annet enn de muldyrene og forsåvidt også hestene vi hadde sett tidligere. Her snakker vi fart og spenning. Jeg lurer på hvor lang tid den mannen bruker ned til bilveien på den hesten. Vi har brukt over en uke…
Med dette blir ideen om å finne en hest å ri på når vi har kommer over passet sådd. Det hadde vært moro det!

Flere hester på base camp

Vel fremme på base camp finner vi flere hester. De er mye roligere, og blir hovedsakelig brukt til å hjelpe turister opp til toppen av passet om de ikke klarer å gå selv. Noen turister må også fraktes ned på grunn av høydesyke. Høydesyke kan i verste fall være dødelig. I forkant av det kan folk bli veldig kvalme, få hodepine, de kan bli desorientert og i verste fall miste bevisstheten.
En liten søt mann har ansvar for hestene. Han forer dem og står og passer på dem. Det er så godt som null og niks gress å ta av på 5000 meters høyde, så all maten de skal ha må de få servert.

Over passet

Neste morgen, klokka seks, begynner vi å gå opp over passet. De første vi møter på er et følge med hester som er på vei nedover. De har allerede vært oppe i natt og satt av noen turister. Disse er ikke muldyr, men nå er det ingen som vil forklare hvorfor.
Det er veldig tungt og gå. Flere ganger på vei opp bestemmer jeg meg for at mitt mål her i livet er å ikke få kols. Det må virkelig være forferdelig, for jeg føler meg som en kolspasient mens jeg strever meg oppover fjellsiden og knapt klarer å flytte beina oppover og fremover fordi pulsen min er så høy og det ikke kommer noe oksygen inn, uansett hvor hardt jeg puster inn.

Etter et par timer kommer vi til et lite tehus. Vi kjøper den største teflasken de har, for veske er viktig for å unngå høydesyke. Ved siden av tehuset står en hest bundet. Hesten ser ikke ut til å føle seg kolssyk. Det er slått ned en liten pinne i bakken, som stikker omtrent 30 centimeter opp. I den er hesten fastbundet, uten at det byr på noe problemer. Jeg har aldri vurder å knyte hesten min fast i en liten pinne som er slått ned i bakken, både fordi den sannsynligvis vil rive den opp og på grunn av faren for at den vil vikle seg inn i tauet. Denne hesten står derimot som roligheten selv og tar seg en høneblund. Kanskje den og hadde vært oppe på toppen av passet før soloppgang?
Jeg legger ved et bilde av gratulasjonsplakaten som ventet oss på toppen, for ja: vi kom opp!

På andre siden av passet

Gleden er stor over å være på toppen. Det virkelig tunge var vel kanskje å gå ned igjen. Over 1000 høydemeter måtte tråkkes nedover. Knærne og lårene blir ganske shaky av sånt, men vi kom oss helskinnet ned også. Like før dagens etappe er unnagjort møter vi på et kjempestort følge. På den smale bratte stien mot passet kommer en lang lang rekke med muldyr som har med seg madrasser, senger og annen proviant opp til toppen. Det er jammen mange ting som er nødvendig selv så høyt til fjells. Turen vi har gått er antageligvis en av de lengste turene i verden som man kan gå, og hele veien finnes hytter og gjestehus som tilbyr overnatting og servering. Det er ganske utrolig hva som er lagt til rette for turister, selv så langt oppi høyden.

Det viste seg at det gikk bilvei helt inn i dalen på denne siden av passet. Dermed var det nok fra denne siden det var mest gunstig og frakte inn ting som skulle til base camp, men veien opp var bratt!

Resten av veien ned fra fjellet var jeg på utkikk etter esler. Hvis dyrene vi hadde møtt var muldyr, så møtte det da være noen esler ett eller annet sted som hestene var blitt krysset med. Men jeg fant det ikke. Ikke så jeg noen muldyrføll heller. Dyrene vi møtte var ikke hester, fordi de hadde lengre ører. Men det var ingen esler i sikte, så det er vanskelig å se for seg at de var krysninger. Så hva var de egentlig da?

Det er fortsatt et uløst spørsmål. Men det som er helt sikkert er at alle disse muldyreierne hadde et veldig bevisst forhold til dyrene sine, og de har avlet frem et heste-dyr som egner seg optimalt til deres bruk!

Denne artikkelen handler om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se