Bling er in

Det bugner av spennende hesteutstyr og unike produktnyheter i bodene til de forskjellige utstyrsgrossistene under messen Scandinavian Equestrian 2011. Messelokalene på Olavsgård like nord for Oslo er okkupert av nysgjerrige folk som vandrer mellom bodene. Det er riktignok ikke den vanlige hesteeier som har tatt turen til utstyrsmessen. Den årlig messen er en lukket fagmesse hvor de viktigste grossistene og utstyrsforhandlere møtes for å diskutere videre samarbeid.

Mindre besøkende enn før
20 utstillere var til stede for å vise frem nye produkter til interesserte hesteutstyrsbutikker og omtrent 60 butikker var innom messen i løpet av helgen.
- Det er en liten nedgang fra i fjor hvor det var rundt 75 butikker innom, forteller Aage Hveem, daglig leder i grossistselskapet Heimer og arrangør av den årlige fagmessen.
Hveem er likevel fornøyd med messehelgen. Aller mest er han fornøyd med stemningen blant utstillerne og butikkene.
- Messa er et viktig møtepunkt for oss i bransjen og det er alltid veldig god stemning her, forteller han.
I løpet av helgen har grossistene 45-50 avtaler med kunder og det er ikke uvanlig at det går mellom 1-2 timer per møte. Derfor er det viktig å ha med nok folk til å klare det. Markedsansvarlig i Heimer, Bitte Grøtte, er også på plass for å ta seg av kundemøter.
- Denne messen er et must for butikker å være med på. Her får de greie på hva som skjer i bransjen og spennende produktnyheter, forteller hun.

Fulle poser
Blant de som har tatt seg en tur denne helgen, er Birgit og Dina Haagensli fra BB Horses like utenfor Trondheim. I tillegg ponnirideskole og salgsstall driver de også en liten gårdsbutikk. Forhandlermessen er for dem en ypperlig mulighet til å se på produkter de ønsker å ta inn og for å knytte nye kontakter i bransjen.
- Vi er her for å fylle opp butikkhyllene, smiler Birgit og innrømmer at de allerede har fylt opp et par bæreposer.
Duoen er på jakt etter nye og spennende produkter. Gjerne noe litt utenom det vanlige som ikke alle andre fører.
- Vi er veldig glade i ting som matcher. Hodelag, sal, leietau osv. Gjerne litt blingbling og litt ekslusiv følelse, forteller Dina mens de studerer et par leggchaps som kanskje kan passe inn i sortimentet.
Damene er storfornøyde med fagmessen, som de mener har alt under ett tak.
- Her treffer vi jo alle. Det er lett å treffe alle de største grossistene siden de er samlet under ett tak, og det er hyggelig å treffe andre kollegaer, sier Birgit.

Luft gjennom ridestøvelen
En av de nyeste grossistene er Tattini, et italiensk utstyrsmerke som nå er kommet til Noge. Salgssjef Angelique Ulrichsen viser frem en ridestøvel med såkalt Air Boost System.
- Dette unike systemet gir en gjennomstrømning av luft i støvelen. Vi vet jo alle hvor tett det kan bli i vanlige ridestøvler. Denne spesielle lufteventilen sørger for at luft suges inn i støvelen når man tråkker ned, og forsvinner ut av en liten ventil foran, forklarer Ulrichsen og peker.
- Det er laget i mykt, ekte italiensk lær og støvlene fåes til en hyggelig pris.
Det italienske merket har vært i Norge i ca. ett år, men har en lengre historie i Italia og Europa forøvrig. Når det gjelder hva som er populært og nye produkter som kommer på markedet, forteller Ulrichsen at det er mye sterke farger og tøffe fargekombinasjoner i vente.

- Folk tør å bruke sterkere farger nå enn tidligere, konkluderer hun med.
Danske Hans Hansen fra Equipage viser frem dekken fra Weatherbeta med helt nytt design og snitt. Han forteller også at produkter med nye, spennende farger kommer til å pryde hyllene i hesteutstyrsbutikkene til høsten.
- Vi har blant annet en høstkolleksjon med en nyanse lilla, mørk blå og militærgrønn. Dette er tøffe, flotte farger, forteller han.

Fornøyde grossister
De fleste av grossistene som har stand på messen har vært med i mange år. For mange av dem er fagmessen et must hvis man vil holde seg oppdatert og pleie forholdet med forhandlerne. Hansen synes messen er en fantastisk mulighet til å styrke forholdet med gamle samarbeidspartnere og opprette kontakt med nye. Men han synes flere butikker burde tatt seg en tur innom messen.
- Butikker i Norge, særlig de som holder til i nærområdet, bør utnytte sjansen og ta seg en tur hit. Her kan man se hele sortimentet av varer på det norske markedet, se hvilke produkter man vil ta inn og lage avtaler med grossistene, sier Hansen.

Arrangør Aage Hveem er helt enig. Han skal nå i gang med å forberede neste års messe og finne ut hvordan de kan få flere hesteutstyrsbutikker til å ta turen til fagmessen.
- Vi har lurt på å lage en hjemmeside for messen, hvor forhandlere kan melde seg på, forteller han.
- Neste års messe er satt til å bli helgen 17.-19. februar 2012. Da vil vi forsøke å få inn de som ikke var her i år.
I tillegg til vanlige utstyrsgrossister vurderer Hveem å gjøre plass til andre typer stands, som vil gjelde selve det å drive butikk.
- Det å drive en hestebutikk handler jo ikke bare om varer. Det kan være interessant for butikkene å kommunisere med grossister om for eksempel innredning, kassesystemer og slike ting, forteller han.

Blingbling
På standen til grossisten Eldonor er Kenneth Ådland i ferd med å vise frem et nytt ulldekken med etterlengtet høy hals. Han forteller at dekkenet mest sannsynlig kommer i butikkene i løpet av halvåret. Veronica Nielsen Sørensen viser frem de nye stevnejakkene fra Esperado, med stilig snitt og viktige detaljer.
- Vi fører mye fra Esperado dette året. Det er et tysk merke som er forholdsvis nytt i Norge, forteller hun.
Sørensen bekrefter at det i år er populært med mye bling.
- Ting som skinner og blinker litt ekstra. Skikkelig blingbling, understreker hun.