- Ta med hesten inn i andre yrker
– Vi vil lære elevene å bruke hest i samarbeid med mennesker og skape nye næringsområder, sier Jørgen Kvarme, stallmester og faglærer i hest ved Tomb videregående skole.
Denne tanken surret rundt i hodet til Kvarme i flere år, men nå kommer den endelig til livs. Tomb VGS har ut fra Kvarmes idé fått et nytt blikkpunkt for deres hest- og hovslagerlinje.
– Fra neste skoleår ønsker vi å ha fokus på bruk av hest i arbeid med mennesker. Vi ønsker å peke på hvordan elevene kan bruke hesten inne mange yrkesområder og at det også går an å skape nye forretningsideer, forteller Kvarme.
Grunntanken
Det er en relativt liten prosent av de som tar denne utdanningen som faktisk går ut i lære. Av de som gjør det er det mange som dropper ut av hestefagutdannelsen før fullført eksamen.
– Elevene blir stående i stallen og møkke, og går til slutt lei. Det finnes mer til fagutdannelsen enn dette. Men for å få det til, må du ville det, forklarer han.
Selv om hest- og hovslagerfaget gir muligheten til å gå som lærling uten mer skolegang, anbefaler Tomb VGS at elevene tar ett år til med studiekompetanse. Kvarme forteller at utdannelsen etter videregående kan lettere kombineres med hest.
– De fleste elevene tar studiekompetanse og går videre med utdanningen. Mange av disse tar utdannelse som de kan kombinere med hest – hvis de klarer å se muligheten.
Kvarme forklarer at det er viktig at eleven møter opp og gjennomfører. Men for at elevene skal troppe opp på skolen hver dag, må lærerne tenne noen drømmer i dem.
– Hvordan kan du utnytte hesteinteressen til noe næringsnyttig? Jo, du kombinerer hest med mennesker. Du kan bruke hesten i samarbeid med for eksempel avrusningsinstitusjoner, barnevernet, grønn omsorg, psykisk helse og fengsler, sier Kvarme.
Viser vei
Tomb samarbeider med Bastøy fengsel, Blåkors, Frelsesarmeen, psykiatrisk sykehus, Norsk hovslagersenter og Onsøy ridesenter. Dette gir fokus på forskjellige yrkesgrupper og viser hvordan elevene kan bruke hesteinteressen til å hjelpe andre.
– Vi vil åpne døren på gløtt og vise hva elevene kan bruke hesten til. Vi ønsker å gjøre dem engasjerte og få idéer til hva de kan bruke utdanningen til, forteller Kvarme.
Men for at elevene skal vite hva de vil bli, må de få erfaring innenfor området. Derfor ønsker Kvarme at elevene skal besøke forskjellige instanser og få undervisning på de ulike feltene.
– Vi drar ut og besøker de forskjellige institusjonene og institusjonene kommer til oss. Vi har en god toveis-kommunikasjon, sier han.
Inspirere
Kvarme ønsker at elevene skal forme seg gjennom tiden på skolen og gi dem et innblikk i arbeidslivet.
– Vi må vise elevene nyvinning og at det går an å arbeide i jobber som er relatert til hest fra et annet perspektiv.
Han vil inspirere til å ta med hesten fra stallen og ut i arbeidslivet.
– Det viktigste jeg som lærer gjør er å synliggjøre at det finnes jobbmuligheter hvis du er kreativ. Vi må ha tro på ungdommen og tro på hesten. Vi må bruke de ressursene vi har i oss selv og i hesten.
Norge er ikke stort når det kommer til hest. Det er like mange hester i Norge, som det er i området rundt Paris. Per dags dato er det cirka 125 000 hester i Norge og antallet er økende. Dette gir mulighet til nye næringsområder for hest, og alternative hesteindustrier er derfor fortsatt ferskt og relativt uoppdaget i Norge.
– Jeg mener det er viktig å synliggjøre det fantastiske redskapet hesten er. For å få nye næringsområder må vi la elevene bruke kreativiteten og boble litt. Vi må ha tro på at det vi setter i gang vil fungere, forteller Kvarme.
For å vise elevene at engasjement fungerer, har Kvarme til stadighet nye prosjekter. Høsten 2013 brukte han sammen med elevene hest og vogn til å samle inn epler fra skolens eplehage. Resultatet var over 100 liter eplemost som ble servert på skolens julemiddag. Kvarme har tidligere hatt mange suksessfulle prosjekter. Du kan lese mer om det her.
Trening og faginteresse
Men for at hesten skal kunne brukes i næringslivet, må den være godt trent.
– Utdannelse av gode hester er viktig. Det er viktig at menneskene du hjelper ikke får en dårlig opplevelse med hesten og ikke blir redd for den. Da er poenget borte.
Kvarme forteller at han har sett altfor mange hestejenter som har kjøpt en farlig eller en dårlig hest som har ødelagt hesteinteressen for dem. Dette ønsker han ikke for sine egne elever, og mener det derfor er viktig at de får en god grunnutdannelse og forståelse for både hest og mennesker.
– Vi vet ikke enda om prosjektet vil lykkes, men vi har tro på dette. Vi har ingen fasit enda, men setter i gang med friskt mot selv om vi ikke vet hvordan prosjektet vil se ut om ett år, sier Kvarme.
Kvarme ønsker å være med å starte en kompetanse- og fagdag hvor alle som jobber innenfor temaet hest og mennesker kan komme sammen og dele erfaringer og informasjon. Dette er fortsatt i startfasen.
Stort marked
Det nye tilbudet vil settes i gang skoleåret 2014/2015. Det er derfor neste års elever som blir de første som prøver ut tilbudet.
Kari-Mette Sundby, lærer og informasjonsleder ved Tomb VGS, forteller at hun har tro på denne satsingen.
– Vi ønsker å peke må mulighetene med hest i forskjellig yrkessammenheng, og vi tror det både er et marked og behov for denne type undervisning. Vi må hjelpe elevene til å se alle mulighetene som finnes og samtidig motivere dem til å satse og nå sine mål. Det er viktig at vi som lærere stimulerer til iver og innsats, avslutter Sundby.
Søkerfristen til Tomb VGS for skoleåret 2014/2015 er 1.mars.
Vil du se hest.no sin bransjeside med oversikt over videregående skoler som har et tilbud om hest, KLIKK HER!