Er hengeren din godkjent?
- Det er flere grunner til at hestehengere skal godkjennes. Det er av dyrevernsmessige årsaker, hengeren skal oppfylle en del krav i forhold til størrelse, sikkerhet og komfort for hesten. Videre må hengeren være i bra teknisk stand, slik at man ikke blir til fare for seg selv og andre trafikanter når man kjører langs veien, forteller John H. Aas som er seniorinspektør i Mattilsynet.
Lys og gulv
Einar Kalaoja, overingenør på Arendal Trafikkstasjon vinker hengeren på plass. Det er han som skal utføre dagens kontroll. Han begynner med å sjekke lysene, og får sjåføren til å blinke og bremse. Det er ikke alle lysene som fungerer helt som de skal.
- Dette er et vanlig problem, ofte er det kontakten som er problemet. Mange ganger kan man løse det med å spraye litt 5-56 i kontakten. Vi sjekker også at det er lys inni hengeren.
Videre kikker han over selve hengeren.
- Først ser jeg på gulvet, dersom det er gummimatter bøyer jeg meg under og ser. Dersom det virker morkent, stikker jeg med et skrujern. Dette gulvet ser fint ut, sier han.
Bom og merking av dyretransport
Kalaoja finner frem en skyvelære og måler bommen. Den skal ha en diameter på minst syv centimeter, det viser seg at bommen på denne hengeren kun er fem.- Dette kan man løse ved å polstre bommen med et egnet materiale som man stripser fast, sier han.Deretter sjekker han at hengeren er merket med dyretransport slik forskriften krever.
- Her mangler det merking både foran og bak, dette må rettes opp før vi kan godkjenne hengeren. Bokstavene må være minst ti centimeter høye, forklarer Kalaoja.
Bremser
Han kobler hengeren av bilen, og påpeker at det beste er om sikkerhetslina blir festa i et hull i hengerfestet. Dersom det ikke er hull, kan man tre den rundt kula.- Lina vil stramme seg og sette på bremsen dersom hengeren skulle falle av bilen. Dersom lina kun er tredd over kula, risikerer man at den faller av før den strammer seg. Men det er ikke ulovlig å ha den slik, sier Kalaoja.
Nå skal han kontrollere bremsene. Ved hjelp av en lang stang sjekker han at staget ikke går helt i bunn. Videre gjøres det en rulleprøve på hver av akslingene. Ved hjelp av stanga setter Kalaoja på driftsbremsen på hengeren, og et instrument måler effekten på begge hjulene.
- Vi vil at bremsene skal ta jevnest mulig på begge hjulene, derfor skal det ikke avvike mer enn 30 prosent på hjulene på samme aksling. Jeg gjør også en sjekk av håndbrekket, her skal det ikke være mer enn 50 prosent avvik, forklarer han.
Hengeren består bremseprøven med glans, differansen ligger på rundt ti prosent.
- Dette var veldig bra. Det er her de fleste hestehengerne stryker, sier han.
Dekkene
Det neste Kalaoja gjør, er å se over dekkene.- På sommerdekk er kravet 1,6 millimeter mønsterdybde, mens på vinterdekk skal det minimum være 3 millimeter. I tillegg forlanger vi at dekket skal være merket med M+S dersom det er vinterføre, sier han.
Videre jekker han opp hjulene, for å sjekke at de sviver greit, at det ikke er slark i dem og at det ikke er ulyder i hjullagrene. Alle hjulene sviver som de skal.
Papirarbeid
Kontrollen er nå ferdig, kun papirarbeidet gjenstår.- Dersom hengeren blir godkjent, skal man levere inn vognkortets del en og to. Man får et midlertidig vognkort som sier at hengeren er godkjent for dyretransport, det nye vognkortet kommer i posten etter noen dager, sier han.
Hengere som ikke blir godkjent, slik som i dette tilfellet, får med seg en kontrollseddel. Her beskrives de feil og mangler som må rettes opp, og man får en tidsfrist for når hengeren må være vist på nytt.
- Dersom man ikke viser hengeren innen fristen, vil man få en purring. Følger man ikke opp denne vil det komme en begjæring om avskilting. Men det er svært uvanlig at folk ikke viser hengeren innen fristen, sier Kalaoja.
Videre fyller han ut et skjema for hver henger som godkjennes, og sender til Mattilsynet.
Gratis kontroll
Det koster ingenting for eieren å kontrollere og godkjenne en hestehenger. Man bør likevel forberede seg før man reiser til trafikkstasjonen.- Rundt 60 prosent av hengerne blir ikke godkjent første gangen de vises. Som regel er det lys eller bremser som ikke oppfyller kravene, sier han.
Ofte har bremsene rustet fast, og kan stå på hele tiden mens man kjører. Dette kan man kontrollere ved å jekke opp hjulene og sjekke at de sviver rundt når ikke brems eller håndbrekk står på.
- I tillegg bør man ta av dekkene og sjekke bremsebåndene jevnlig, ofte er de slitt helt ut, sier Kalaoja.
Bør ikke gå over tiden
Blir man stoppet langs veien uten gyldig godkjenning, kan man i verste fall bli nektet å kjøre videre.- Vi vil alltid gjøre en vurdering om hengeren er i kjørbar stand, og er vi i tvil kontakter vi Mattilsynet. Man vil uansett få en frist for når hengeren må være godkjent. Følges ikke det, vil man få purring og så begjæring om avskilting, sier Kalaoja.
Han oppfordrer alle til å følge med på når hengeren trenger ny godkjenning, og være ute i god tid når de skal bestille time. Ventetiden varierer, men kan ofte være opptil flere uker. Man bør ikke legge ut på veien med hesten i en henger man ikke vet er sikker.
- Vi kommer til å intensivere kontrollene fremover, både langs veien og på stevneplasser. Ulykker med hestehengere i dårlig stand kan bli svært alvorlige, avslutter han.Vil du lese mer om godkjenning av hestehengere kan du gå inn på siden til vår ekspert på transport av hest, Bjørn I. Amundrød, og lese hans tidligere svar. Har du et spørsmål som han ikke tidligere har svart på kan du legge det inn HER!