Kjemper fortsatt for drømmen
Del 1: La konkurranseskoene på hylla
Det har gått fem år siden vi møtte Erik Martonovich for første gang. Den gangen hadde han nettopp blitt sammen med norske Lisa Varmbo, og fortalte både om firmaet sitt Big Horse Productions og oppvisningene han hadde under World Equestrian Games i Kentucky i 2010.
Tidligere har Erik vært med å utvikle hesteshowet Cavalia, som har turnert over hele verden og fortsatt er ute på veien. For tiden er showet i Shanghai i Kina. Etter å ha vært med der et par år ble han imidlertid lei av å være ansatt, og bestemte seg for å starte sin egen produksjon. Konseptet gikk blant annet ut på å bruke åtte digre trekkhester som han stod ungarsk post på.
Mistet sponsor
I 2013 fikk vi igjen høre hvordan det gikk med det Las Vegas-baserte paret gjennom TV 2-serien Eventyrlige nordmenn. Showet Gladius, som Lisa og Erik hadde jobbet hardt for å bygge opp, begynte å ta form. De var klare for å bryte opp livet i Las Vegas og legge ut på en lang turné.
- På den tiden hadde vi en sponsor som backet oss med ti millioner dollar. Fremtiden vår så ut til å være sikret, og vi hadde planer om å si opp plassen vi leier her i Las Vegas, forteller Lisa.
Nå, et par år senere, er hun glad de ikke gjorde det. Det lille huset med store luftegårder og ridebane på utsiden er en trygg base å kunne vende tilbake til. Som da avtalen med sponsoren røyk.
- Det ble så mye tull, derfor ble samarbeidet avsluttet. Nå jobber vi hardt for å skaffe kapital til å komme oss ut på veien igjen. Akkurat nå er Erik i Florida for å snakke med potensielle sponsorer, sier hun.
Kampen mellom det gode og onde
Gladius er et show som varer i 90 minutter, har 14 nummer og en besetning på 15 artister, 22 hester og 10 teknikere.
- Vi har både klovnenummer, luftakrobatikk og en rekke unike hestenummer. De fleste som er med kan gjøre flere ting, og er drevne både på akrobatikk og hest, forteller Lisa.
Hun er en av artistene i showet, og er blant annet med i et voltigenummer. Et fag hun kan godt etter å ha vært aktiv i konkurranser i mange år.
- Showet er basert på kampen mellom det gode og onde, i skikkelig gladiatorstil, sier hun.
Dro på turné
Men det holder ikke å ha hester, artister og et bra show å by på. Det tar tid å bygge seg opp et navn, og det koster penger å reise og markedsføre showene. For tiden reiser de for det meste på mindre oppdrag de får på hestearrangementer og rodeoer. Målet er å ha et selvstendig show som trekker publikum, i likhet med store konserter.
- I fjor fikk vi samlet inn nok penger til å sette opp showet i Denver. Men allerede første kvelden var midlene brukt opp, og vi var avhengige av nok publikum på hvert eneste show for å kunne holde det gående. Det var imidlertid ikke så lett, vi tjente ikke nok penger. Men vi fullførte de syv ukene med show som vi hadde planlagt, men booket ikke neste by umiddelbart siden vi lå langt bak økonomisk, forteller hun.
Videre brukte de tre måneder på å prøve å finne midler til å åpne showet på nytt i Austin, men fikk kun inn penger til en uke med forestillinger. Dermed avsluttet de turneen og dro hjem til Las Vegas for å tenke ut en ny plan.
- Selv om de andre artistene lever og ånder for dette nesten like mye som oss, og var villige til å jobbe nesten gratis, kunne vi ikke la dem gjøre det. De har også regninger som skal betales, forteller Lisa.
Tilbakemeldingene fra publikum var derimot svært positive.
- Flere sammenlignet oss med showene til Cirque du Soleil, som holder et svært høyt nivå. Det var stort for oss å høre, sier hun.
Drømmen om Colosseum
Planen nå er å reise ut igjen på turné neste år, og få inn nok penger i forkant så de slipper å reise hjem. Men det aller største målet er å kunne sette opp et fast show i Las Vegas.
- Dette er en skikkelig turistby, med mange store, flotte kasinohoteller. De fleste store hotellene har egne, faste show. Cirque du Soleil har blant annet forskjellige show på syv av hotellene, sier Lisa.
Ettersom driften av hotellene finansieres av kasinoene, er det ikke småtterier av budsjetter hotellene bruker når de setter opp show for å lokke til seg gjester.
- Drømmen er å ha fast show i Colosseum på Caesars Palace. For tiden har Elton John akkurat hatt mange konserter der, og nå er det Celine Dion som kommer til å synge på den scenen fremover. Så skal man ha mulighet til å bli vurdert der må man levere noe virkelig stort, forteller hun.
Avhengig av støtte
Det finnes imidlertid et alternativ. Et par mil utenfor hovedgata i Las Vegas ligger hotellet South Point Casino, hvor det allerede er en stor, permanent ridehall og stall tilknyttet hotellet.
- Vi har hatt et par show der, men problemet er å få nok folk til å komme til hotellet. På stripa i sentrum ligger alle hotellene i gåavstand, mens man må kjøre bil for å komme til South Point. Dessuten har dette hotellet bestemt seg for å satse på arrangementer istedenfor faste show, forklarer Lisa.
Men om de skulle klare å få et kasinohotell med seg på laget, er det ingen tvil om at det meste vil blitt mye lettere.
- Det handler om å få en fot innafor. Blir man støtta av et kasino, kan man markedsføres rundt i USA. Det er ikke de lokale i Las Vegas som går på show, men de mange tusen turistene som kommer hit hver eneste uke. Jeg vet vi setter oss store mål, og det er ikke sikkert vi klarer det. Men vi kan ikke gi oss uten virkelig å ha prøvd, sier hun.
Enn så lenge består hverdagen av å trene hester, holde dem i gang og kjøre gjennom shownummerne med jevne mellomrom så verken Lisa eller hestene glemmer dem.
Vi ble med Lisa på en treningsøkt under den varme sola i ørkenen i Nevada. Hvordan det gikk kan du lese om kort tid her på hest.no.