Ti sjekkpunkter før du kjører
Skal man transportere to store hester i en hestehenger har man fort en last på over to tonn bak bilen. Litt slurv og feilvurderinger kan fort få alvorlige konsekvenser, både for hester og mennesker. Som bilførere har vi et ansvar for å ferdes på en sikker måte i trafikken, både i forhold til oss selv og våre medtrafikanter.
Og enten det er første gang man kjører med henger eller om det har blitt en vane, bør man med jevne mellomrom ta en liten gjennomgang av rutinene. Små detaljer kan øke sikkerheten betraktelig.
- Når man kjører med henger, enten den er tom eller lastet, vil bilens egenskaper forandre seg. Spesielt gjelder det i svinger og i oppbremsinger, her må man beregne bedre plass enn normalt, forteller Jan Ivar Engebretsen, tidligere kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil Forbund (NAF).
Ditt ansvar
Alle hestehengere skal gjennom en sjekk hos Statens vegvesen hvert tredje år for å bli godkjent for dyretransport. Likevel er det sjåføren som har ansvar for at alt til enhver tid er i orden. NAF er generelt imot periodiske offentlige kontroller.
- Vi mener at folk selv må ta ansvar og sørge for at kjøretøyet eller hengeren til enhver tid er i orden. De fleste som transporterer hest er veldig glad i hestene sine, så det er vel verd å ta noen minutter ekstra innimellom og sørge for at de fraktes på en sikker måte, sier han.
Mye av vedlikeholdet beskrives i instruksjonsboka til hengeren. Dersom du ikke har den, bør du ta kontakt med dem som forhandler den hengeren du har i Norge. Med godt vedlikehold holder hengeren bedre, og gir hesten en mer behagelig kjøretur.
- Hvis man skal på stevne eller løp, og ønsker at hesten skal prestere så godt som mulig, er den helt avhengig av en transport som ikke stresser den, sier Engebretsen.
Før du kjører
Her får du en oversikt over hva du jevnlig bør sjekke før du kjører.
1. Lufttrykket
Kontroller jevnlig at lufttrykket i hjulene på hengeren er riktig. Det er ikke så enkelt å se med det blotte øye, det må sjekkes med en kompressor med måler på. Hvor høyt trykket skal være står som regel oppgitt i instruksjonshåndboka til hengeren eller på selve hengeren. Med riktig lufttrykk i hjulene vil hengeren bli stødigere og lettere å trekke for bilen, dermed bruker man mindre drivstoff og får mindre slitasje.
Konsekvens: Hvis hjulene har for lavt lufttrykk, vil den bli ustødig. I verste fall kan den ta styringen over bilen og velte. Feil lufttrykk vil dessuten gi ujevn slitasje på dekkene. For lite lufttrykk gjør at den sliter mest på begge yttersidene, og lite i midten. For mye lufttrykk gir motsatt effekt. Begge deler gjør at du må skifte dekk oftere enn ved jevn slitasje på hele dekkflaten.
2. Hjulene
Se etter at dekkene har nok mønsterdybde. På sommerdekk skal det være minimum 1,6 mm, og på vinterdekk 3 mm. Det er ikke noe påbud om vinterdekk, men man skal ha tilstrekkelig veigrep i forhold til føret. Bruker man sommerdekk på bar vei om vinteren, skal det være minimum 3 mm. mønsterdybde. Dersom du har boggihenger skal alle fire dekkene på hengeren være av samme type, enten piggdekk eller piggfri.
Du finner mer om disse reglene på Lovdata.no.
Sørg også for at du har med jekk og hjulboltnøkkel med en overgang som passer til boltene på hjulet. Kontroller med jevne mellomrom at hjulboltene er godt festet, og at de ikke blir varme under kjøring.
Konsekvens: Hjulene kan punktere eller falle av. Begge deler vil føre til at man ofte må stoppe på en trafikkert vei hvor det er vanskelig å ta ut hesten. Det er derfor lurt å ha med seg reservehjul. Kjører man videre med punktert dekk, noe som er mulig dersom man har boggi, risikerer man innvendige skader i dekket som igjen kan føre til at det eksploderer under kjøring etter at man har pumpet det opp.
3. Kuletrykket
Kuletrykk vil si hvor mange kilo som hviler på bilens hengerfeste. I utgangspunktet skal det ikke være mer enn 80 kilo, men på noen nyere modeller av bil og henger kan det være mellom 80 og 100 kilo. Er du i tvil om du har riktig trykk, kan du sette en vedkubbe oppå en badevekt, og legge festet til hengeren oppå der. Dersom vekten er for høy, må lasten forskyves enten forover eller bakover i hengeren.
Konsekvens: Dersom vekten er for høy, vil bilen bli svært baktung og få lite kraft på framhjula. En annen konsekvens kan være at hengeren kan ta overstyring på bilen og i verste fall kaste den rundt eller ut av veien.
4. Bremser og drag
Sørg for at draget blir smurt med jevne mellomrom. Hvor og hvordan hengeren din skal smøres, står oppgitt i instruksjonshåndboka. Vanligvis er det et par smørenipler på draget. Kontroller at bremsene tar som de skal, dette må ofte gjøres på et verksted.
Konsekvens: Dersom ikke bremsene fungerer på hengeren, er det bilen som må stå for all oppbremsingen. Det er den ikke konstruert til, og bilen får en ekstrem belastning. Bremselengden vil forlenges betraktelig. I verste fall risikerer man at bremsene på bilen går varme og svikter totalt.
5. Støtdempere og fjæring
Kontroller at dette fungerer som det skal. Støtdempere og fjører tar opp ujevnheter som er i veien, og gir hesten en langt mer komfortabel kjøretur. Det kan imidlertid være vanskelig å oppdage feil på dette selv, derfor kan det være lurt å ta turen innom et verksted for kontroll.
Konsekvens: Dersom dette ikke er i orden kan det gi slag i understellet, og lage lyder som skremmer hesten.
6. Sikkerhetsvaier
Se jevnlig over vaieren som festes til bilen at den er hel og uten skader. Dette er en sikkerhet dersom hengeren skulle falle av, da vil vaieren strammes og bremsene på hengeren gå på. Vær nøye med å feste kroken på vaieren til hullet på hengerfestet. Alle hengerfester har det.
Konsekvens: Dersom vaieren kun er festet i en løkke over kula, risikerer man at vaieren også hopper av bilen dersom hengeren gjør det.
7. Støttehjul
Pass på at støttehjulet er helt skrudd inn og godt festet før du kjører. Dersom du ikke har sveivet hjulet helt inn, kan det bli skrudd ut av seg selv på grunn av vibrasjoner under kjøring.
Konsekvens: Faller støttehjulet ned mens du kjører, vil man få en stumpete kjøring, og forårsake mye skade. Ikke bare på selve støttehjulet, men også ved slag som forplanter seg opp i ramma på hengeren og draget. I høy hastighet kan dette lage vridninger på hengeren.
8. Lys
Ta en runde rundt hengeren hver gang før du kjører. Alle lamper skal fungere, også skiltlyset dersom du har det. Dersom du bruker adapter på hengerkontakten, pass på å ta den ut fra bilens kontakt hver gang. Den er nemlig ikke helt vanntett, og dersom du får vann inn i bilens kontakt vil det irre og slutte å fungere etter hvert.
Konsekvens: I dagslys vil ikke andre bilister kunne se når du gir tegngiving for å bremse ned eller svinge av veien. I mørket vil de ikke kunne se hengeren i det hele tatt, bortsett fra skinn fra refleksene. At man ikke blir sett, eller at andre ikke får med seg tegngivingen din, kan føre til påkjørsler bakfra.
9. Gulv
Er du usikker på om gulvet er sterkt nok til å bære en hest, bør du rett og slett ikke bruke hengeren. Hold hengeren fri for hestemøkk, og ha godt med flis som kan suge opp fuktigheten dersom hesten tisser. Renhold er svært viktig. Det er for øvrig påbudt med strø i hengeren under dyretransport. Videre bør du jevnlig ta ut gummimattene dersom du har mulighet til det, og kontrollere at plata under ikke har begynt å råtne dersom den er laget av tre. Stikk en syl i gulvet for å være sikker. Det kan også være lurt å ta en titt på ramma og bjelkene som ligger på undersiden av hengeren.
Konsekvens: Hesten kan falle gjennom gulvet under kjøreturen. Flere hester har blitt avlivet på grunn av skader som følge av dette.
10. Lemmen
Gå jevnlig over og kontroller at både hengslene på lemmen og festeanordningen er stram og sikker.
Konsekvens: Lemmen kan åpne seg under fart. Da blir den mest sannsynlig ødelagt, og hesten vil bli veldig skremt. I verste fall kan den ramle ut.
Denne artikkelen er tidligere publisert på hest.no, men hentet frem igjen til glede for nye lesere.